Załącznik do zarządzenia Nr 1/ 01/2019
Dyrektora Komunalnego Przedszkola Publicznego
w sprawie Regulaminu organizacji spacerów i wycieczek
z dnia 30.01.2019
regulamin spacerów i wycieczek
organizowanych w KOMUNALNYM przedszkolu PUBLUICZNYM
W SZCZUROWEJ
I JEGO ODDZIALE W STRZELCACH WIELKICH
Działalność przedszkola w zakresie organizacji wycieczek regulują następujące akty prawne:
1) ustawa z dnia 14 grudnia 2017r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 z późn. zm.);
2) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków
i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z dn. 1.06.2018 r. poz.1055),
3) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 października 2018 r.. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U .z dn. 14.11.2018 r. poz.2140).
Ogólne zasady organizacji wycieczek i spacerów
§ 1
- Wycieczki są integralną formą działalności wychowawczo-profilaktycznej Przedszkola.
- Organizowanie przez Przedszkole krajoznawstwa i turystyki ma na celu w szczególności:
1) poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii;
2) poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego;
3) wspomaganie rodziny i Przedszkola w procesie wychowania;
4) upowszechnianie wśród dzieci zasad ochrony środowiska naturalnego;
5) kształtowanie umiejętności korzystania z zasobów przyrody;
6) podnoszenie sprawności fizycznej;
7) upowszechnianie form aktywnego wypoczynku;
8) poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
- Zgodę na zorganizowanie wycieczek krajoznawczo-turystycznych wydaje dyrektor przedszkola po zawiadomieniu organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny.
- Wszystkie wyjścia z dziećmi z budynku przedszkola rejestrowane są w „ Książce wyjść”.
§ 2
- Wycieczki mogą być organizowane w ramach zajęć.
- Organizację i program wycieczki dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej.
- W wycieczkach turystyczno-krajoznawczych nie mogą brać udziału dzieci, w stosunku do których istnieją przeciwwskazania lekarskie.
- Dzieci niepełnosprawne, o ile nie ma przeciwwskazań zdrowotnych, mogą brać udział w wycieczce. Organizator wycieczki ma obowiązek zapewnić im warunki odpowiednie do specyficznych potrzeb wynikających z rodzaju stopnia ich niepełnosprawności.
- Udział dzieci niepełnosprawnych w wycieczkach, z wyjątkiem odbywających się w ramach zajęć w danym dniu w Przedszkolu, wymaga zgody rodziców (opiekunów prawnych).
Rodzaje wycieczek organizowanych przez Przedszkole
§ 3
- Organizowanie krajoznawstwa i turystyki przez Przedszkole odbywa się w następujących formach:
1) wycieczki w ramach zajęć w danym dniu w Przedszkolu – inicjowane i realizowane przez nauczyciela w celu realizacji obowiązującego programu wychowania przedszkolnego;
2) wycieczki krajoznawczo-turystyczne, w których udział nie wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych.
§ 4
- Wycieczkę przygotowuje się pod względem programowym i organizacyjnym, a następnie informuje się rodziców dzieci/prawnych opiekunów dziecka o podjętych ustaleniach, a w szczególności o:
1) celu;
2) trasie;
3) harmonogramie;
4) regulaminie.
- Program wycieczki organizowanej przez Przedszkole, listę uczestników, imię i nazwisko kierownika oraz liczbę opiekunów zawiera karta wycieczki, którą zatwierdza Dyrektor Przedszkola.
- Wzór karty wycieczki stanowi załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
Szczegółowe zasady organizacji wycieczek
§ 5
- Dla zapewnienia uczestnikom wycieczek pełnego bezpieczeństwa przydziela się opiekunów według następujących zasad:
1) 2 opiekunów na grupę podczas wycieczek w miejscu, które jest siedzibą Przedszkola;
2) jeden opiekun 10 uczniów przy wyjeździe autobusem poza miejscowość, która jest siedzibą Przedszkola;
3) jeden opiekun na 7-8 uczestników przy przejazdach kolejowych.
- Przy organizacji wycieczek autokarowych do dużych miast, teatrów, muzeum, pomników kultury uwzględnia się program wycieczki.
§ 6
- Miejscem zbiórki dzieci rozpoczynających i kończących wycieczkę jest plac Przedszkola, skąd dzieci udają się do domu. Dzieci udają się do domu wyłącznie pod opieką rodziców/prawnych opiekunów lub upoważnionych osób.
- Przed wyruszeniem na wycieczkę należy pouczyć jej uczestników o zasadach bezpieczeństwa i sposobie zachowania się w razie nieszczęśliwego wypadku.
- Opiekunowie sprawdzają stan liczbowy uczestników przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdów oraz po przybyciu do punktu docelowego.
§ 7
- Udział dzieci w wycieczkach wymaga pisemnej zgody rodziców/prawnych opiekunów wyrażonej na piśmie na początku roku szkolnego.
- Zabrania się prowadzenia wycieczek podczas deszczu, burzy, śnieżycy, gołoledzi.
- Podczas wycieczek należy bezwzględnie przestrzegać zasad bezpiecznego poruszania się po drogach.
Kierownik wycieczki i opiekunowie
§ 8
- Kierownika wycieczki wyznacza Dyrektor Przedszkola spośród pracowników pedagogicznych Przedszkola o kwalifikacjach odpowiednich do realizacji określonych form krajoznawstwa i turystyki.
- W przypadku większej niż jeden liczby opiekunów przynajmniej jeden z nich powinien być nauczyciel
- W wycieczce, w której udział bierze kilkoro dzieci za zgodą Dyrektora Przedszkola, można łączyć funkcję kierownika i opiekuna wycieczki.
§ 9
Do zadań kierownika wycieczki należy:
1) opracowanie programu i harmonogramu wycieczki;
2) opracowanie regulaminu wycieczki i zapoznanie z nim wszystkich uczestników;
3) zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie;
4) zapoznanie uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnienie warunków do ich przestrzegania;
5) określenie zadań opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki oraz bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki;
6) nadzorowanie zaopatrzenia uczestników w sprawny sprzęt i ekwipunek oraz apteczkę pierwszej pomocy;
7) opieka nad dziećmi biorącymi udział w wycieczce;
8) dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki;
9) dokonanie podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki po jej zakończeniu.
§ 10
- Obowiązkiem opiekuna jest w szczególności:
1) sprawowanie opieki nad powierzonymi mu dziećmi;
2) współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki;
3) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem regulaminu przez dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa;
4) nadzór nad wykonywaniem zadań przydzielonych dzieciom;
5) wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika.
- Opiekun wycieczki potwierdza własnoręcznym podpisem na karcie wycieczki przyjęcie odpowiedzialności za bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci.
- W przypadku choroby lokomocyjnej podaje lek przekazany przez rodziców/prawnych opiekunów dziecka wraz ze sposobem dawkowania.
Obowiązki uczestników wycieczki
§ 11
Uczestnik wycieczki jest zobowiązany:
1) przybyć na miejsce zbiórki o wyznaczonej godzinie;
2) poinformować opiekuna wycieczki o ewentualnym złym samopoczuciu;
3) wykonywać polecenia kierownika, opiekunów;
4) w środkach transportu zająć miejsce w wyznaczone przez opiekuna;
5) w czasie jazdy nie spacerować, nie stawać na siedzeniu, nie wychylać się przez okno;
6) nie zaśmiecać pojazdu;
7) korzystać z urządzeń technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem.
Udzielanie zgody na przeprowadzenie wycieczki
§ 12
- Zgody na przeprowadzenie wycieczki udziela Dyrektor Przedszkola.
- Jeżeli wycieczka ma odbyć się podczas zajęć, należy zgłosić Dyrektorowi Przedszkola zamiar wyjścia poza teren Przedszkola, a następnie odnotować fakt przeprowadzenia wycieczki w dzienniku zajęć.
Finansowanie wycieczek
§ 13
- Plan finansowy wycieczki określa ogólny koszt wycieczki, koszt jednego uczestnika wycieczki oraz przewidywane koszty organizacyjne i programowe.
- Wycieczki mogą być finansowane ze składek uczestników, środków Rady Rodziców lub innych źródeł, w tym ze środków pozyskanych od osób fizycznych, prawnych, organizacji i stowarzyszeń wspierających oświatę oraz od sponsorów.
- Rodzice/prawni opiekunowie dzieci biorących udział w wycieczce zobowiązani są do pokrycia związanych z nią kosztów, chyba że udział w imprezie zostanie sfinansowany z innych źródeł.
- Kierownik wycieczki oraz opiekunowie nie ponoszą kosztów udziału w wycieczce.
- Kierownik wycieczki odpowiada za terminowe uregulowanie zobowiązań finansowych związanych z organizacją wycieczki.
- Rozliczenia wycieczki dokonuje kierownik, określając sposób zagospodarowania nadwyżki, względnie uzupełnienia niedoboru finansowego.
- Dowodami finansowymi są przede wszystkim rachunki, faktury i bilety wydawane przez uprawnione do danego rodzaju działalności podmioty gospodarcze.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach mogą to być oświadczenia o poniesionym wydatku podpisane przez kierownika wycieczki oraz wszystkich opiekunów, jednak wydatki tego typu nie mogą przekroczyć 25% kosztów wycieczki.
Dokumentacja wycieczki
§ 14
- Dokumentację wycieczki stanowią:
1) karta wycieczki z harmonogramem, której wzór określa załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu;
2) dwa egzemplarze listy uczestników wycieczki;
3) pisemna zgoda rodziców, której wzór stanowi załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu;
4) regulamin zachowania się dzieci podczas wycieczki;
5) rozliczenie finansowe wycieczki po jej zakończeniu.
- Dokumentacja wycieczki, o której mowa w pkt 1-4 powinna być złożona do zatwierdzenia w terminie co najmniej 2 dni przed jej rozpoczęciem.
Postanowienia końcowe
§ 15
- Dzieci, które nie uczestniczą w wycieczce oddziału organizowanej w danym dniu zajęć Przedszkolu, mają obowiązek brać udział w zajęciach z oddziałem wskazanym przez Dyrektora Przedszkola.
- Listę tych dzieci wychowawca dołącza do dziennika zajęć tego oddziału.
- Wychowankowie biorący udział w wycieczce objęci są ubezpieczeniem całorocznym zawartym przez Przedszkole na początku każdego roku szkolnego.
- Kierownik wycieczki może zaproponować rodzicom dodatkowe ubezpieczenie jej uczestników.
- W razie wypadku uczestników wycieczki stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach publicznych.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem stosuje się przepisy w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w szkołach oraz przepisy w sprawie zasad i warunków organizowania przez przedszkola krajoznawstwa i turystyki.
§ 16
Załącznikami do niniejszego Regulaminu są:
1) załącznik nr 1 – wzór karty wycieczki;
2) załącznik nr 2 – pisemna zgoda rodziców/prawnych opiekunów;
3) załącznik nr 3 – regulamin zachowania się dzieci podczas wycieczki.
§ 17
Regulamin wchodzi w życie z dniem 30 stycznia 2019 r.