Statystyki

  • Odwiedziło nas: 408918
  • Do końca roku: 247 dni
  • Do wakacji: 54 dni

Koncepcja Pracy Przedszkola

Załącznik  do uchwały  Nr 1 /09/2019/2020

z dnia 12.09.2019 r.

 

KONCEPCJA PRACY

KOMUNALNEGO PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO

W SZCZUROWEJ

Na lata 2019-2024

 

 

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, 1078, 1287, 1680 i 1681).
  2. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1481).
  3. Rozporządzenie MEN z dnia 31 sierpnia 2018 r. Poz. 1679 zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej,
    w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły
    I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.  (Dz. U. z 2018 r.
    poz. 996, 1000 i 1290).
  1. Rozporządzenie MEN z dnia z dnia 6 sierpnia 2019 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek  (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, 1078 i 1287).
  2. Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia z dnia 23 sierpnia 2019 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, 1078
    i 1287).
  3. Statut Komunalnego Przedszkola Publicznego w Szczurowej.

 

 

 

WIZJA PRZEDSZKOLA

 

Koncepcją pracy przedszkola jest rozwój dzieci, stwarzanie warunków wychowawczych  i edukacyjnych, zapewnianie wspomagania oraz ukierunkowywanie rozwoju dzieci z ich wrodzonymi potencjałami i możliwościami rozwojowymi. Przedszkole nasze  jest placówką nastawioną na rozwój dziecka, tak aby poznało radość płynącą z zabawy, a ponadto uczyło się rozwijać relacje z innymi dziećmi,
z przyjemnością odkrywało i rozumiało otaczający go świat, uczyło się samodzielności, nabyło zasad bezpieczeństwa oraz radzenia sobie z trudnościami. Dążymy do tego, aby nasi wychowankowie osiągnęli gotowość szkolną i odnosili sukcesy w szkole. Dbamy
o potrzeby dzieci i rodziców. Rodzice czynnie uczestniczą w życiu przedszkola.

 

O NASZEJ PLACÓWCE

 

Komunalne Publiczne Przedszkole w Szczurowej jest placówką oświatową prowadzoną przez Gminę Szczurowa. Przedszkole składa się z głównego oddziału znajdującego się w Szczurowej oraz z oddziału zamiejscowego znajdującego się w Strzelcach Wielkich.

 

Budynek przedszkola w Szczurowej został oddany do użytku 2001r. Znajdują się w nim 2 duże  sale zabaw, które przeznaczone są dla dzieci, każda z nich posiada własną łazienkę. Placówka jest wyposażona również w szatnię , kuchnię i jej zaplecze , gabinet dyrektora, gabinet logopedyczny, kotłownię. Otoczony jest ogrodem i placem zabaw, gdzie dzieci znajdują dobre warunki do zabawy. Sale dla dzieci są przytulnie i bezpiecznie urządzone. Są wyposażone  w różnorodne kąciki, zabawki i pomoce dydaktyczne.  

 

Oddział zamiejscowy w Strzelcach Wielkich znajduje się w budynku szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki. Posiada 2 mniejsze sale, które przeznaczone są na zajęcia dydaktyczne oraz spożywanie posiłków. W przedszkolu znajduje się również: łazienka, kuchnia i szatnia. Obok budynku znajduje się plac zabaw oraz boisko szkolne. 

 

Przedszkole w Szczurowej  jest przedszkolem publicznym prowadzącym rekrutacje dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności. Placówka jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00- 16.00, a  oddział  zamiejscowym od 7.30-14.30.

 

W przedszkolu funkcjonują łącznie  trzy oddziały, do których uczęszcza  75 dzieci.

 

Nasze przedszkole zapewnia wszechstronny, bezpieczny rozwój wszystkim wychowankom. Traktujemy każde dziecko indywidualnie i podmiotowo. Sprawiamy, że czują się one w przedszkolu bardzo dobrze. Przygotowujemy je do przeżywania sukcesu, jak również do radzenia sobie z napotkanymi problemami. Zapewniamy kompetentnych i życzliwych nauczycieli. Stoimy na straży praw dziecka. Na pracę przedszkola maja wpływ następujące grupy: nauczyciele, dyrektor, pracownicy administracyjno -obsługowi, organ prowadzący, środowisko lokalne, nadzór pedagogiczny.

 

WARUNKI PRACY

 

Nasze przedszkole jest kolorowe i przytulne. Ciągle doskonalimy swoją bazę lokalową. Sale wyposażone są w sprzęt, multimedia, meble, pomoce dydaktyczne i bezpieczne zabawki. Plac zabaw zaspokaja potrzeby ruchowe dzieci na świeżym powietrzu oraz zachęcają do zabawy. Posiadamy dobre wyposażenie i estetyczne pomieszczenia. Placówka inwestuje w nauczycieli, pracowników, bazę lokalową, a zyskują na tym przede wszystkim dzieci. Przedszkole jest zarządzane w sposób sprawny i nowoczesny, a pracownicy mają satysfakcję ze swojej pracy.

 

CELE

 

  • Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji; budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
  • kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek; rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi; stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych; troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych; budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych; wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne; kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej; zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.

 

ROLA NAUCZYCIELA WYCHOWAWCY

 

  • Wychowankowie mają w nauczycielach wsparcie, nauczyciele traktują każde dziecko indywidualne i dbają o jego wielostronny rozwój;
  • pedagodzy w naszym przedszkolu współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą, pogodna atmosfera w przedszkolu i życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci; nauczycielki znają potrzeby i zainteresowania dzieci oraz posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć, są dobrze przygotowane merytorycznie i metodycznie, poszukują innowacyjnych rozwiązań, mają wysokie kwalifikacje, pracują z pasją ciągle doskonaląc swoje umiejętności; nauczycielki ściśle współpracuje z rodzicami, uwzględniają ich potrzeby i oczekiwania, angażują rodziców do pracy na rzecz przedszkola, rodzice są sojusznikami przedszkola;
  • dyrektor i nauczyciele dbają o sprawność systemu i właściwe wykorzystanie zasobów, nauczyciele współpracują ze sobą na co dzień, opiekunowie stażu i nauczyciele stażyści podejmują działania zaplanowane w podpisanych kontraktach; wszyscy pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą, tworzą przyjazną atmosferę, dzięki której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne.

 

WSPIERANIE NAUCZYCIELI

 

  • Szkolenia rad pedagogicznych; szkolenia nauczycieli w zakresie poszerzenia wiedzy i unowocześniania prowadzenia zajęć dydaktycznych;
  • zachęcanie przez dyrektora przedszkola do uczestnictwa w różnorodnych konferencjach, szkoleniach; wzajemnie konsultacje, wymiana wiedzy.

 

SPOSOBY MONITOROWANIA OSIĄGNIĘĆ NAUCZYCIELI

 

  • Praca nauczyciela podlega ocenie dyrektora, który:  prowadzi rozmowy z  nauczycielami, rodzicami;   dokonuje obserwację zajęć / przeprowadza hospitacje; analizuje dokumentacje pedagogiczną, obserwacje nabywane i prezentowane przez dzieci umiejętności, wiedzę 

i postawy;obserwuje rozwój zawodowych poszczególnych nauczycieli; analizuje inne dokumenty obowiązujące pracę nauczycieli.

 

 

WIZJA DZIECKA W NASZYM PRZEDSZKOLU

 

Dziecko jest:

  • Ciekawe świata; twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej podejmowanej na rzecz własnego rozwoju;
  • ufne w stosunku do nauczycieli; radosne; kulturalne i tolerancyjne; aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola;
  • uczciwe i prawdomówne; odpowiedzialne; świadome zagrożeń.

 

 

 

MODEL ABSOLWENTA

 

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia

Wykazuje:

  • Motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego chęć poznawania świata;
  • umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania  z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania;
  • umiejętność koncentracji na wykonywanym zadaniu;
  • umiejętność radzenia sobie z trudnościami;
  • umiejętność współpracy w grupie: podporządkowuje się poleceniom, normom, umie współdziałać z innymi;
  • tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań;
  • samodzielność;
  • odporność na stres.

 

Posiada:

  • Zdolność do obdarzania nauczycielki i innych dorosłych uwagą i porozumiewania się z nimi;
  • zna obowiązki wynikających z roli ucznia; posiada podstawową wiedzę o świecie.

 

Umie:

  • dostrzegać i cieszyć się z własnych osiągnięć, odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie;
  • posługiwać się zdobyczami techniki.

Rozumie, zna przestrzega:

  • Prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi;
  • zasady bezpieczeństwa, zasad higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną;
  • zasady kultury postępowania, zachowania;
  • kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe;
  • potrzebę szanowania przyrody i środowiska.

Nie obawia się:

  • Występować publicznie – reprezentować grupę, przedszkole;
  • przedstawiać  swoje pomysły, osiągnięcia artystyczne, sportowe, sukcesy,
  • wykazać inicjatywę w działaniu;
  • wyrażać swoich uczuć.

 

Dziecko ma prawo do:

  • Życia i rozwoju;
  • pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia;
  • swobodnej myśli, sumienia i wyznania;
  • snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone;
  • aktywnej, serdecznej miłości i ciepła;
  • wspólnoty w grupie;
  • spokoju i samotności, gdy tego chce;
  • indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju;
  • pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą;
  • wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi;
  • zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;
  • nauki, informacji , badania i eksperymentowania;
  • oświadczania konsekwencji swojego zachowania;
  • zdrowego żywienia.

 

METODY PRACY, ZASADY

 

Aby zrealizować obowiązujące treści programowe, wykorzystujemy metody aktywne, problemowe i twórcze oraz metody tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawą formę jego aktywności tj. zabawę.

Do metod tych należą m.in.;

  • Metoda prof. E. Gruszczyk –Kolczyńskiej – dziecięca matematyka- zabawy matematyczne mające na celu zapewnienia dziecku sukcesów w nauce matematyki;
  • Kinezjologia edukacyjna Dennisona-program ćwiczeń ruchowych, graficznych relaksacyjnych aktywizujących proces uczenia się;
  • Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne- zabawy ruchowe uczące świadomości własnego ciała i otaczającej przestrzeni, nawiązanie kontaktu z innymi za pomocą dotyku i ruchu;
  • pedagogika zabawy chusta Klanza –zabawy i zajęcia ze wszystkich obszarów edukacji;
  • relaksacja;
  • techniki teatralne, kukiełkowe;
  • bajko terapia;
  • opowieść ruchową;
  • zabawy paluszkowe;
  • drama;
  • metody aktywizujące.

 

Realizujemy także programy pomagające osiągnąć wyznaczone cele:

 

  1. Program profilaktyczny „Czyste powietrze wokół nas” – kampania antynikotynowa skierowana do dzieci i rodziców;
  2. Program edukacyjny: „Zbieraj baterie” – ogólnopolski program edukacyjny dotyczący środowiska przyrody;
  3. Program edukacyjny: „Kubusiowi Przyjaciele Natury” - program mający na celu zwrócenie uwagi na dbanie o środowisko przyrodnicze;
  4. Akcja charytatywna: „Góra Grosza” – akcja mająca na celu zwrócenie uwagi na chęć pomagania innym;
  5. Akcja charytatywna: „Zbieraj zakrętki” – akcja mająca na celu zwrócenie uwagi na pomoc osobą niepełnosprawnym;

 

Codzienne planowanie pracy pedagogicznej uwzględnia:

  • cele wychowania i nauczania;
  • działania zorientowane na dziecko;
  • zwracanie uwagi na panujące pory roku;
  • zwracanie uwagi na święta i uroczystości.

 

Tradycje przedszkola:

  • Pasowanie na przedszkolaka;
  • andrzejki;
  • mikołajki;
  • bal karnawałowy;
  • wigilia;
  • święto Babci i Dziadka;
  • powitanie wiosny;
  • festyn rodzinny;
  • różnorodne konkursy;
  • wycieczki;
  • współpraca z Szkołami Podstawowymi w Strzelcach Wielkich oraz
    w Szczurowej;
  • współpraca z biblioteką;
  • pożegnanie dzieci odchodzących do szkoły.

 

ZASADY PEDAGOGICZNE

 

Zasady pedagogiczne jakimi się kierujemy zapewniają podmiotowe traktowanie dziecka, są nimi;

  1. Zasada indywidualizacji - należy dużą wagę przykładać do obserwacji dziecka w celu poznania jego rozwoju, określenia aktualnych umiejętności, preferencji, zainteresowań , uzdolnień oraz celu dostrzegania i wykorzystywania - dla stymulacji rozwoju – okresów szczególnej wrażliwości na poszczególne rodzaje oddziaływań i momentów gotowości do uczenia się określonych umiejętności;
  2. Zasada samodzielności - ta zasada sprzyja dostępności wszystkich materiałów dydaktycznych, znajdujących się w sali. Zabawki mają stałe miejsca na półkach skąd dzieci biorą je i odkładają samodzielnie. Dziecko wykorzystując materiał musi samodzielnie rozwiązać zadanie. Samodzielność służy kształtowaniu się osobowości, zwłaszcza zdobywaniu poczucia wiary w siebie, umiejętności analizy i oceny własnego działania, rozwijaniu wewnętrznej motywacji do działania. Świadomość możliwości popełniania błędów.
  3. Zasada wolności swobody działania - zasada ta odnosi się do wyboru przez dziecko rodzaju aktywności oraz jej przedmiotu, tempa uczenia się, miejsca
    i formy pracy oraz sposobu jej wykonania. Dziecko ma prawo do wyboru zdań, ról, partnera działania kształtuje poczucie odpowiedzialności za siebie oraz poczucie wpływu

 

DZIAŁANIA PODNOSZACE  JAKOŚĆ  PRZEDSZKOLA

 

Formy nagradzania zachowań zgodnych z regulaminem norm i zasad obowiązujących w grupie:

  • Nagradzanie pochwałą i uznaniem;
  • darzenie dziecka szczególnym zaufaniem, zwiększając zakres jego samodzielności;
  • przywilej wykonywania prostych czynności wykazanych przez nauczyciela;
  • możliwość wyboru zabawy przez dziecko;
  • znaczki i naklejki motywujące.

 

Środki zaradcze w przypadku niestosowania się do ustalonych zasad:

  • Tłumaczenie i wyjaśnianie;
  • czasowe odebranie przyznanego przywileju;
  • odsunięcie od zabawy- polecenie wykonania zadania mającego na celu wyciszenie złych emocji;
  • ukazywanie następstw postępowania, tłumaczenie dziecku, aby skłonić go do autorefleksji;
  • wyrażenie przez nauczyciela swojego smutku i niezadowolenia z powodu zachowania dziecka;
  • propozycje aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji;
  • smutna buzia na tablicy motywującej.

 

Sposoby diagnozujące osiągnięcia dzieci:

  • Obserwacja dziecka – dokumentowanie wyników;
  • przeprowadzenie diagnozy: wstępnej i końcowej;
  • rozmowy indywidualne z rodzicami;
  • wymiana doświadczeń ze specjalistami;
  • ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy.

 

Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:

  • Obserwacji funkcjonowania w grupie;
  • wytworów prac dzieci;
  • arkuszy obserwacji rozwoju dzieci, zeszytów obserwacji;
  • prezentacji umiejętności, np.: występy, konkursy;
  • materiały reportażowe, np..: zdjęcia, kroniki internetowe;
  • rozmowy.

SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH  DZIECI

 

  • Prowadzenie i gromadzenie informacji dotyczącej rozwoju dziecka;
  • Indywidualne rozmowy z rodzicami;
  • organizowanie zebrań;
  • omawianie arkuszy diagnostycznych;
  • arkusz informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej;
  • prezentacja prac plastycznych oraz programów artystycznych.

 

 

ORGANIZACJA POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ

 

Celem pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest rozpoznawanie
i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci wynikających w szczególności z:

  • zaburzeń komunikacji językowej;
  • specyficznych trudności w nabywaniu umiejętności;
  • zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
  • niedostosowania społecznego;
  • choroby przewlekłej;
  • sytuacji kryzysowych i traumatycznych;
  • zaniedbań środowiskowych;
  • trudności adaptacyjnych.

 

 

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu jest organizowana
i realizowana w szczególności w formie:

  • działań mających na celu rozpoznanie zainteresowań dzieci w tym dzieci wybitnie zdolnych oraz zaplanowanie wsparcia mającego na celu rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień;
  • działań pedagogicznych mających na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz planowanie sposobów ich zaspokojenia w tym:

1)    poprzez obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i ocena gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole;

2)    zindywidualizowanie pracy z dzieckiem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych;

3)    zajęć dydaktyczno- wyrównawczych;

4)    zajęć specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych charakterze terapeutycznym;

5)    porad, konsultacji dla rodziców i nauczycieli;

 

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu może być udzielana na wniosek:

  • rodziców;
  • nauczyciela prowadzącego zajęcia z dzieckiem;
  • specjalisty poradni psychologiczno pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.

 

       Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana w przedszkolu
w formie:

  • zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
  • porad, konsultacji dla rodziców i nauczycieli;
  • objęcie dziecka zajęciami specjalistycznymi wymaga zgody rodziców.

 

REALIZOWANE PROGRAMY

 

  • Wychowanie przedszkolne- nr  -1/2019/2020  ,, Wokół przedszkola’’   wyd. MAC Edukacja Małgorzata Kwaśniewska, Joanna Lendzian , Wiesława Żaba –Żabińska zgodny  z podstawą programowa z dnia 14.02.2017r.;
  • Język Angngielski – nr 2/2019/2020   Multisensoryczna nauka jęz. angielskiego w przedszkolu/Program nauczania jęz. Angielskiego dla dzieci w wieku od
    3 -6 la ( zgodny z podstawa programową z dnia 14.02.2017 r.)  autor: Ewa Wodzicka – Dondziło;
  • Religia  - nr 3/2019/2020 ,, Kochamy dobrego Boga’’ wyd. JEDNOŚĆ Autorzy programu : Komisja Wychowania Katolickiego KEP.

 

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

 

Rodzice w naszym przedszkolu traktowani są jako partnerzy w procesie wychowania. Zadaniem wszystkich pracowników placówki jest dbałość o pozytywne relacje  
z rodzicami wychowanków.

 

Celem współpracy przedszkola z rodzicami jest:

  • nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami;
  • zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno-wychowawczej,;
  • dążenie do jedności oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola
    i środowiska rodzinnego;
  • wszechstronny rozwój dziecka;
  • przekazanie rodzicom wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu;
  • przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli i psychologa
    w rozpoznawaniu przyczyn  trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy;
  • wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych;
  • włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola;
  • zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola;
  • podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację;
  • promowanie placówki w środowisku lokalnym.

 

Formy współpracy z rodzicami obejmują:

  • zebrania ogólne z rodzicami oraz z Radą Rodziców;
  • zebrania grupowe;
  • zajęcia otwarte dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola;
  • konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub rodzica;
  • włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych, takich jak: Pasowanie na Przedszkolaka, Andrzejki, Mikołajki, Wigilia, bal karnawałowy, dzień Babci i Dziadka, Festyn Rodzinny, pożegnanie sześciolatków;
  • konkursy, wycieczki;
  • angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i grup, m.in. pomoc
    w przeprowadzaniu remontów, sponsorowanie zakupu mebli, zabawek, pomocy dydaktycznych, wykonywanie pomocy.

 

WSPÓPŁPRACA PRZEDSZKOLA Z INSTYTUCJAMI

 

Celem współpracy z instytucjami jest:

  • rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci;
  • urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej;
  • zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego;
  • kształtowanie postaw społecznie pożądanych;
  • kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci;
  • poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci.

 

Współpracujemy z:

  • Urzędem Gminy w Szczurowej;
  • Komisariatem Policji w Szczurowej - pogadanki na temat bezpieczeństwa
    w ruchu drogowym, bezpieczeństwa;
  • Szkołą Podstawową w Szczurowej i w Strzelcach Wielkich;
  • Placówkami przedszkolnymi z gminy Szczurowa - udział w  konkursach, olimpiadach sportowych;
  • Biblioteką;
  • Gminnym Ośrodkiem Kultury Czytelnictwa i Sportu w Szczurowej;
  • Strażą Pożarną;
  • Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Brzesku;
  • Ośrodkiem Zdrowia w Szczurowej;
  • Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Brzesku.

 

PROMOCJA PLACÓWKI

 

Działania promocyjne obejmują:

  • prezentowanie życzliwej postawy wobec rodziców, dzieci przez wszystkich pracowników przedszkola;
  • prowadzenie strony internetowej placówki,;
  • organizacja uroczystości przedszkolnych;
  • dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym;
  • zabieganie o notatki prasowe dotyczące istotnych wydarzeń z życia przedszkola;
  • dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku.

 

 

 

DALSZA PRACA NAD NASZĄ KONCEPCJĄ, EWALUACJA KONCEPCJI

 

  • Każdy pracownik pedagogiczny i obsługi zna koncepcję;
  • zmiany w tekście będą nanoszone przy udziale całego zespołu pedagogicznego;
  • raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu ewentualnych poprawek
    i niedostatków- wprowadzenie koniecznych zmian;
  • po zakończeniu każdego roku – sprawdzenie realizacji celów, wprowadzenie koniecznych zmian , ocena stopnia zaangażowania osób odpowiedzialnych;
  • po zakończeniu realizacji całej koncepcji – ocena efektów realizacji koncepcji, wnioski do planowania pracy w latach następnych;
  • rodzice zostaną zapoznani z koncepcją poprzez stronę internetową, wychowawców grup, mogą również wyrażać opinie i wnioskować o zmiany
    w koncepcji.

 

 

ZAMIERZENIA DO DALSZEJ PRACY:

 

Plan poprawy bazy przedszkola

 

L.p.

Działania

Termin realizacji

  1.  

Systematyczne doposażenie przedszkoli

w zabawki kreatywne i pomoce dydaktyczne wynikające z realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

2019-2024

  1.  

Wyposażenie grup w przybory do gimnastyki, matematyki  i zajęć muzycznych.

2019-2024

  1.  

Zakup mebli przedszkolnych do oddziału
w Strzelcach Wielkich

2019-2020

 

 

W zakresie dostrzegania potrzeb dzieci i rodziców:

  • Skuteczne organizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
  • planowanie cyklicznych spotkań indywidualnych z rodzicami w celu wymiany informacji o dziecku.

 

W zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli:

  • Wspomaganie i inspirowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i zdobywania dodatkowych umiejętności;
  • doskonalenie umiejętności nauczycieli związanych z wykorzystywaniem

w swojej pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej, co spowoduje szybki przepływ istotnych dla prawidłowego funkcjonowania placówki informacji na płaszczyźnie dyrektor-nauczyciel, nauczyciel-dyrektor.

 

 

 

W zakresie współpracy ze środowiskiem i promocji przedszkola:

  • Kontynuowanie i rozszerzanie współpracy z innymi placówkami oświatowymi w celu promowania placówki i wymiany doświadczeń na temat pracy
    z dzieckiem;
  • kontynuowanie i rozszerzanie współpracy z instytucjami i organizacjami działającymi w najbliższej okolicy;
  • współpraca z nauczycielami innych placówek w celu wymiany doświadczeń
    i poszukiwaniu nowych metod pracy;
  • Wycieczka przedszkolaków do klas I na spotkanie integracyjne przed zakończeniem roku szkolnego.

GŁÓWNE KIERUNKI REALIZACJI KONCEPCJI:

Lp.

 

 

Rok szkolny

Kierunek

Zadanie

1.

2019-2020

Stwarzanie warunków do edukacji matematyczno-przyrodniczej, aby stała się efektywna i przyjazna dziecku.

 

Edukacja matematyczno-przyrodnicza skuteczna i przyjazna dziecku

 

2.

2020-2021

Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w różnorodnych sferach działalności, ze szczególnym uwzględnieniem dziecięcych form teatralnych

Nasze emocje
i uczucia

 

3.

2021-2022

Promowanie zdrowego stylu życia, kształtowanie nawyku zdrowego odżywiania oraz poczucia bezpieczeństwa dziecka w przedszkolu i poza nim.

 

Zdrowy, bezpieczny przedszkolak

 

4.

2022-2023

Tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej dzieci w różnorodnych formach działalności plastycznej

Twórczy przedszkolak

5.

2023-2024

Kształtowanie wrażliwości estetycznej i słuchowej
z wykorzystaniem elementów ruchu i muzyki.

 

Ekspresja muzyczna
i edukacja regionalna w różnych formach działalności dzieci

 

 

 

UWAGI O REALIZACJI KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA

  • Koncepcja jest otwarta i może być modyfikowana;
  • koncepcję zatwierdza Rada Pedagogiczna oraz Rada Rodziców;
  • zmiany mogą być dokonywane na wniosek Rady Pedagogicznej, dyrektora przedszkola i Rady Rodziców;
  • wnioski wynikające z realizacji koncepcji dyrektor przedstawia radzie pedagogicznej na posiedzeniu kończącym dany rok szkolny;
  • uszczegółowieniem koncepcji pracy przedszkola jest  roczny plan pracy przedszkola;
  • Koncepcja obowiązuje od 1 września 2019 roku do 31 sierpnia 2024 roku.

Zatwierdzono do realizacji w Komunalnym Przedszkolu Publicznym w Szczurowej i jego oddziale w Strzelcach Wielkich.