Statystyki

  • Odwiedziło nas: 408909
  • Do końca roku: 247 dni
  • Do wakacji: 54 dni

Mali Artyści - projekt artystyczny

Projekt artystyczny

„MALI ARTYŚCI”

W naszym przedszkolu realizowany jest niezwykły projekt.

W ramach współpracy z rodzicami przedszkolaków odwiedza Pani Magdalena Małek, artystka, która wprowadza dzieci w tajniki malarstwa, rzeźby i sztuki. Zajęcia podzielone są na 4 spotkania. Poniżej przestawiono plan działań 

 

ZAJĘCIA  I

(takie same dla obydwu grup)

  • Zajęcia zaczną się od pogadanki, podczas której dzieci dowiedzą się: kto to jest artysta, co to jest dzieło sztuki oraz jakie są dziedziny sztuki (malarstwo, rzeźba, rysunek, fotografia, grafika, architektura).
  • Na samym końcu będzie krótka praca indywidualna dla przedszkolaków.

 

 

GRUPA MŁODSZA

ZAJĘCIA II  „Malować każdy może”

  • Krótka pogadanka na temat obrazów i technik malarskich. Kilka słów o tradycyjnym malarstwie olej na płótnie, malowidła naskalne, malarstwo sakralne (fresk), graffiti. Kilka reprodukcji na slajdach.
  • Prezentacja narzędzi malarskich: pędzle, szpachelki, wałki malarskie, paleta sztaluga.
  • Indywidualna praca dzieci.

Każdy przedszkolak otrzyma kartkę formatu 30x30 cm, podzieloną taśmą malarską na kilka pól oraz paletę (talerzyk jednorazowy) z wyciśniętymi farbami. Zadaniem dzieci będzie pomalowanie każdego pola w inny sposób, czyli na inny kolor używając innego narzędzia.

 

  • Na koniec zajęć przedszkolaki będą tworzyły jeden wspólny obraz abstrakcyjny (podobrazie 100x70). Dzieci będą pochodzić po 2,3 osoby do sztalugi i malować najpierw za pomocą wałka malarskiego i pomiętej folii, później za pomocą szpachelek, a na końcu pędzlami.

 

ZAJĘCIA III  „Kreska, kreseczka”

  • Krótka pogadanka na temat rysunku, kreski, konturu. Z prezentacją kilku reprodukcji. Wyjaśnienie pojęć walor i światłocień.
  • Prezentacja narzędzi: ołówki, węgiel, sepia, itp.
  • Indywidualna praca dzieci. Każdy przedszkolak otrzyma kartkę w formacie 30x30 cm, podzielona na kilka pól taśmą malarską. Zadaniem dzieci będzie wypełnienie każdego pola za pomocą innego narzędzia (ołówka, węgla, itp.) oraz różnymi rodzajami kresek.(Podobnie jak w zajęciach z malarstwa taśmy na koniec odkleimy)
  • Na koniec zajęć dzieci będą tworzyły wspólny duży rysunek (karton introligatorski 100x70). Mali artyści będą podchodzić do sztalugi po 2, 3 osoby i tworzyć za pomocą różnych narzędzi.

 

ZAJĘCIA IV„Ceramiczny zawrót głowy”

Część 1

  • Krótka pogadanka na temat ceramiki. Rys historyczny (szczególnie początki ceramiki, prehistoria). Pojęcie rzemiosła, rzemiosła artystycznego, oraz ceramiki jako dziedziny sztuki. Prezentacja kilku reprodukcji, a także kilku moich prac ceramicznych. Krótkie wyjaśnienie procesu technologicznego.
  • Indywidualna praca artystyczna dzieci. Przedszkolaki będą tworzyć dwa dzieła ceramiczne. Pierwszy przedmiot (sztuka użytkowa) to talerz (miska). Dzieci otrzymają glinę samoutwardzalną w kolorze terrakotta. Będą mieć za zadanie rozwałkować ją, a następnie wyciąć kółko za pomocą formy. Kolejnym etapem będzie formowanie paluszkami z tego kółka talerza (miski). Na zewnętrznych ścianach naczynia odbijemy np. sznurki, koronki. A wewnętrzna część zostanie pomalowana farbami ceramicznymi na kolejnym spotkaniu.

Drugim przedmiotem będzie „kafelek” ceramiczny. Każdy z przedszkolaków otrzyma glinę samoutwardzalną w kolorze białym. Za zadanie będzie miał ją rozwałkować i wyciąć z niej kwadrat (będzie przygotowany szablon). Następnie na tak przygotowanej glinie dzieci będą odbijać różne przedmioty (muszelki, koraliki, koronki) ryć, rzeźbić (za pomocą narzędzi ceramicznych). Te ceramiczne płaskorzeźby na kolejnych zajęciach wymalujemy na jeden kolor rozwodnioną farbą akrylową, zabieg ten uwydatni formy tam odbite.

 

 

Część 2

  • Krótka pogadanka na temat szkliwienia ceramiki. Kilka reprodukcji i wyjaśnienie procesu szkliwienia.
  • Praca twórcza dzieci. Przedszkolaki za pomocą pędzelków i farb ceramicznych będą ozdabiać wewnętrzną część swojej miseczki. A następnie wymalują swój kafelek na jeden (wybrany przez siebie) kolor za pomocą rozwodnionej farby akrylowej. Na samym końcu wszystkie kafelki wspólnie przykleimy na jeden duży karton tworząc piękny obraz ceramiczny.

 

 

GRUPA STARSZA

 

ZAJĘCIA II„Plama i kreska”

 

  • Pogadanka na temat malarstwa i rysunku. Malarstwo=plama, rysunek=kreska.
  • Krótka pogadanka na temat obrazów i technik malarskich. Kilka słów o tradycyjnym malarstwie olej na płótnie, malowidła naskalne, malarstwo sakralne (fresk), graffiti. Kilka reprodukcji na slajdach.
  • Prezentacja narzędzi malarskich: pędzle, szpachelki, wałki malarskie, paleta sztaluga.
  • Krótka pogadanka na temat rysunku, kreski, konturu. Z prezentacją kilku reprodukcji. Wyjaśnienie pojęć walor i światłocień.
  • Prezentacja narzędzi: ołówki, węgiel, sepia, itp.
  • Indywidualna praca małych artystów. Każde z dzieci otrzyma po dwa takie same rysunki linearne martwej natury (format A4). Jedną przedszkolaki wymalują farbami, a drugą ołówkiem, węglem czy sepią.
  • Na koniec krótka dyskusja z dziećmi na temat ich prac.

 

ZAJĘCIA III„Tworzymy z gliny”

Część 1

  • Krótka pogadanka na temat ceramiki. Rys historyczny (szczególnie początki ceramiki, prehistoria). Pojęcie rzemiosła, rzemiosła artystycznego, oraz ceramiki jako dziedziny sztuki. Prezentacja kilku reprodukcji, a także kilku moich prac ceramicznych. Krótkie wyjaśnienie procesu technologicznego.
  • Indywidualna praca dzieci. Mali artyści będą tworzyć dwa dzieła ceramiczne. Pierwszy przedmiot ( sztuka użytkowa), to przybornik na biurko w kształcie walca. Dzieci otrzymają glinę samoutwardzalną w kolorze terrakotta i będą miały za zadanie rozwałkować ja i wyciąć z niej kółko oraz prostokąt (będzie przygotowany szablon), następnie połączyć ze sobą te elementy aby otrzymać „kubek” w kształcie walca. Za pomocą narzędzi ceramicznych, sznurka, koronki, itp. Dzieci ozdobią reliefem dolna część przybornika, a górna zostanie gładka. Na kolejnych zajęciach przedszkolaki pomalują swoje dzieła farbami ceramicznymi.
  • Drugim przedmiotem będzie obraz ceramiczny. Dzieci otrzymają glinę samoutwardzalną w kolorze białym. Będą miały za zadanie ją rozwałkować i wyciąć z niej kwadrat według szablonu. Następie będą odbijać w glinie różne przedmioty np. muszelki, koronki, ziarenka kawy, itp. oraz ryć, rzeźbić patyczkami lub narzędziami ceramicznymi. Tworząc w ten sposób obraz ceramiczny (płaskorzeźbę). Na kolejnych zajęciach dzieci wymalują swój obraz na jeden kolor rozwodnioną farbą akrylową, co uwydatni światłocień. Na koniec zajęć, krótka dyskusja na temat prac. Chętne dzieci będą mogły opowiedzieć coś o swoich pracach.

Część 2

  • Krótka pogadanka na temat szkliwienia ceramiki. Kilka reprodukcji i wyjaśnienie procesu szkliwienia.
  • Praca twórcza dzieci. Przedszkolaki za pomocą pędzelków i farb ceramicznych oraz akrylowych będą ozdabiać swoje ceramiczne prace.
  • Na koniec zajęć tradycyjnie podziwianie prac kolegów i koleżanek oraz dyskusja.

 

ZAJĘCIA IV„Malujemy niezwykły obraz”

  • Na początku zajęć zostanie zadane przedszkolakom pytanie „ Na czym maluje się obrazy?” W odpowiedziach pojawią się zapewne: kartka, karton, płótno, ściana, mur, itp.
  • Prowadząca lub chętna modelka ubrana będzie w białą długą sukienkę i zaproponuje dzieciom, żeby namalowały swój wspólny obraz na tej sukni, traktując ją jako podobrazie. Dzieci będą podchodzić w małych grupach do modelki i za pomocą farb akrylowych i pędzli będą tworzyć swój niezwykły obraz. Proces tworzenia będzie nagrywany.
  • W podsumowaniu zostanie wyjaśnione dzieciom, że właśnie stworzyły nietuzinkowe dzieło sztuki oraz, że samo tworzenie tego dzieła było sztuką performancu.