„Krasnale mówią doskonale”
Innowacja pedagogiczna:
PROGRAM PROFILAKTYKI LOGOPEDYCZNEJ
„Krasnale mówią doskonale”
Osoby wdrażające innowację: mgr Urszula Stec
Termin wprowadzenia i czas trwania innowacji: listopad 2019-czerwiec 2020 i w następnych latach
Miejsce realizacji : Komunalne Przedszkole Publiczne w Szczurowej
Zakres: grupa I (młodsza)
Krótki opis innowacji: Program Profilaktyki Logopedycznej skierowany jest do dzieci 3-4 lat i stanowi formę profilaktyki logopedycznej. Realizowany będzie w postaci ćwiczeń i zabaw raz w tygodniu. Wyniki przeprowadzanych cyklicznie przesiewowych badań logopedycznych, a także obserwacja zachowań komunikacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym (3 –5 lat) dowodzą, że rozwój mowy wielu przedszkolaków odbiega od normy rozwojowej. Potrzeba stworzenia i wdrożenia w przedszkolu Programu Profilaktyki Logopedycznej wynika ze stale zwiększającej się liczby dzieci wymagających pomocy w zakresie rozwoju mowy. Poszukując nowych, atrakcyjnych i efektywnych metod pracy z dziećmi podjęłam się skonstruowania Programu Profilaktyki Logopedycznej „Krasnale mówią doskonale”. Przedszkole bowiem to najlepsze miejsce dla najpełniejszego rozwoju mowy dziecka. Program jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego
Cele i spodziewane efekty:
- Kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej i gramatycznej wypowiedzi.
- Stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy.
- Doskonalenie wymowy już ukształtowanej.
- Wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń.
- Wdrażanie dzieci do twórczej aktywności słownej.
- Nawiązanie współpracy z rodzicami ,pedagogizacja rodziców –popularyzacja wiedzy z zakresu profilaktyki logopedycznej (kąciki logopedyczne), włączenie rodziców do realizacji działań profilaktyczno –terapeutycznych, pomoc w kontaktach ze specjalistami (laryngologiem, audiologiem, stomatologiem, ortodontą, neurologiem dziecięcym, psychologiem)
- Zaangażowanie nauczycieli w pracę nad kształtowaniem prawidłowej wymowy przedszkolaków, pogłębianie współpracy pomiędzy nauczycielem –logopedą –rodzicem w celu ujednolicenia oddziaływań terapeutycznych ukierunkowanych na dziecko.
Proponowany program terapeutyczny ma w efekcie systematycznego stosowania doprowadzić do usprawnienia nieprawidłowości rozwoju językowego, a mianowicie:
- wykształcenia postawy komunikacyjnej
- usprawnienia motoryki i koordynacji narządów artykulacyjnych
- utrwalenia poprawnego wzorca artykulacyjnego
- usprawnienia funkcji mających wpływ na rozwój mowy (pamięci, koncentracji, percepcji słuchowej, wzrokowej, ruchowej i myślenia)
- rozwijanie zasobu słownictwa i umiejętności budowania wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym
Sposoby ewaluacji: ewaluacja programu dokonywana będzie systematycznie na podstawie obserwacji dziecka i jego aktywności w trakcie prowadzenia zajęć grupowych.
Rodzaj innowacji: programowo-metodyczna
Koszt innowacji: przedszkole nie poniesie żadnych kosztów z tytułu przeprowadzanej innowacji pedagogicznej
Uchwała Rady Pedagogicznej Komunalnego Przedszkola Publicznego w Szczurowej nr 1/11/2019/2020 z dnia 12.11.2019 r.