Statystyki

  • Odwiedziło nas: 408853
  • Do końca roku: 247 dni
  • Do wakacji: 54 dni

„Krasnale mówią doskonale”

Innowacja  pedagogiczna:

PROGRAM PROFILAKTYKI LOGOPEDYCZNEJ

„Krasnale mówią doskonale”

 Osoby wdrażające innowację: mgr Urszula Stec

Termin wprowadzenia i czas trwania innowacji: listopad 2019-czerwiec 2020 i w następnych latach

Miejsce realizacji : Komunalne Przedszkole Publiczne w Szczurowej

Zakres: grupa I (młodsza)

Krótki opis innowacji: Program Profilaktyki Logopedycznej skierowany jest do dzieci 3-4 lat i stanowi formę profilaktyki logopedycznej. Realizowany będzie w postaci ćwiczeń i zabaw raz w tygodniu. Wyniki przeprowadzanych cyklicznie przesiewowych badań logopedycznych, a także obserwacja zachowań komunikacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym (3 –5 lat) dowodzą, że rozwój mowy wielu przedszkolaków odbiega od normy rozwojowej. Potrzeba stworzenia i wdrożenia w przedszkolu Programu Profilaktyki Logopedycznej wynika ze stale zwiększającej się liczby dzieci wymagających pomocy w zakresie rozwoju mowy. Poszukując nowych, atrakcyjnych   i efektywnych metod pracy z dziećmi podjęłam się skonstruowania Programu Profilaktyki Logopedycznej „Krasnale mówią doskonale”.  Przedszkole bowiem to najlepsze miejsce dla najpełniejszego rozwoju mowy dziecka. Program jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego  

Cele i spodziewane efekty:

  • Kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej i gramatycznej wypowiedzi.
  •  
  • Stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy.
  •  
  •  Doskonalenie wymowy już ukształtowanej.
  • Wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń.
  • Wdrażanie dzieci do twórczej aktywności słownej.
  •  
  • Nawiązanie współpracy z rodzicami ,pedagogizacja rodziców –popularyzacja wiedzy z zakresu profilaktyki logopedycznej (kąciki logopedyczne), włączenie rodziców do realizacji działań profilaktyczno –terapeutycznych, pomoc w kontaktach ze specjalistami (laryngologiem, audiologiem, stomatologiem, ortodontą, neurologiem dziecięcym, psychologiem)
  •  
  • Zaangażowanie nauczycieli w pracę nad kształtowaniem prawidłowej wymowy przedszkolaków, pogłębianie współpracy pomiędzy nauczycielem –logopedą –rodzicem w celu ujednolicenia oddziaływań terapeutycznych ukierunkowanych na dziecko.
  •  

Proponowany program terapeutyczny ma w efekcie systematycznego stosowania doprowadzić do usprawnienia nieprawidłowości rozwoju językowego, a mianowicie:

  1. wykształcenia postawy komunikacyjnej
  2. usprawnienia motoryki i koordynacji narządów artykulacyjnych
  3. utrwalenia poprawnego wzorca artykulacyjnego
  4. usprawnienia funkcji mających wpływ na rozwój mowy (pamięci, koncentracji, percepcji słuchowej, wzrokowej, ruchowej i myślenia)
  5. rozwijanie zasobu słownictwa i umiejętności budowania wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym

Sposoby ewaluacji: ewaluacja programu dokonywana będzie systematycznie na podstawie obserwacji dziecka i jego aktywności w trakcie prowadzenia zajęć grupowych.

Rodzaj innowacji: programowo-metodyczna

Koszt innowacji: przedszkole nie poniesie żadnych kosztów z tytułu przeprowadzanej innowacji pedagogicznej

Uchwała Rady Pedagogicznej Komunalnego Przedszkola Publicznego w Szczurowej nr 1/11/2019/2020 z dnia 12.11.2019 r.