Statystyki

  • Odwiedziło nas: 417852
  • Do końca roku: 232 dni
  • Do wakacji: 39 dni

Ewaluacja wewnętrzna 2018/2019 czII

Ewaluacja wewnętrzna

Komunalne Przedszkole w Szczurowej

Przedmiot ewaluacji:

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego jest realizowana z wykorzystaniem warunków i sposobów jej realizacji.

Spis treści:

      I.         Cel  ewaluacji.

    II.         Zakres ewaluacji.

  III.         Pytania kluczowe ewaluacji.

  IV.         Metodologia ewaluacji.

    V.         Terminy przeprowadzenia czynności ewaluacyjnych.

  VI.         Analiza wyników ewaluacji.

  VII.       Odpowiedzi na pytania kluczowe

  VIII        Wnioski.

  IX.         Rekomendacje.

 

Załączniki:

  1. Ankieta dla nauczycieli.
  2. Wywiad z dyrektorem.

Osoby przeprowadzające ewaluacje:

  1. mgr Urszula Stec
  2. mgr Ewa Król

 I.               Cel  ewaluacji:

  • Zbadanie jak wpływają na realizację podstawy programowej wykorzystywane warunki i sposoby jej realizacji
  • II.            Zakres ewaluacji:
  • Wymaganie nr 3 – Dzieci nabywają zdolności i umiejętności określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
  • III.          Pytania kluczowe ewaluacji:
  • Które z  zalecanych warunków i sposobów realizacji podstawy programowej są wykorzystywane przez nauczycieli?
  • W jaki sposób organizacja zabaw i sytuacji zadaniowych wynika z wiadomości  i umiejętności określonych w podstawie programowej?
  • W jaki sposób nauczyciele monitorują realizację podstawy programowej
  • IV.          Metodologia ewaluacji:
  • Ankieta dla nauczycieli.
  • Wywiad z dyrektorem.

 

V.    Terminy przeprowadzenia czynności ewaluacyjnych:

 

  • Opracowanie zagadnień kluczowych do ewaluacji – 01.04.2019r.
  • Opracowanie narzędzi do ewaluacji – 10.04.2019r.
  • Przeprowadzenie badań, zebranie informacji – 20.04-10. 05. 2019r.
  • Opracowanie wyników i wniosków – do 31.05.2019r.
  • Przedstawienie Radzie Pedagogicznej raportu z badań i zamieszczenie go na stronie internetowej do ogólnego wglądu –15.06.2019r.

 

VI. Analiza wyników ewaluacji:

  • Ankiety przeprowadzone wśród nauczycieli

W  celu przeprowadzenia ewaluacji wewnętrznej rozdano 6 ankiet nauczycielom z oddziału: „Piraci”, „Krasnoludki” oraz „Biedronki”. Liczba zwróconych ankiet wyniosła 6.

Odpowiedzi nauczycieli na zamieszczone pytania w ankiecie:

  1. Czy zapoznała/zapoznał się Pani/Pan z podstawą programową wychowania przedszkolnego?

Twierdząco na to pytanie odpowiedziało 6 osób, czy 100% ankietowanych nauczycieli.

       

          2. Czy zapoznała/zapoznał się Pani/Pan z podstawą programową wyższego etapu nauczania?

Twierdząco na to pytanie odpowiedziało 6 osób, czy 100% ankietowanych nauczycieli.

 

          3.Czy zna Pani/Pan warunki i sposoby realizacji podstawy programowej?

Twierdząco na to pytanie odpowiedziało 6 osób, czy 100% ankietowanych nauczycieli.

 

           4.Czy stosuje Pani/Pan w praktyce pedagogicznej wskazania dotyczące organizacji zajęć?

Twierdząco na to pytanie odpowiedziało 6 osób, czy 100% ankietowanych nauczycieli.

 

           5.     W których z niżej wymienionych sytuacji korzysta Pani/Pan z obowiązującej podstawy programowej?

 

wybierając program nauczania

6 osób-100%

modyfikując wybrany program

5 osób-84%

opracowując miesięczny plan pracy

6 osób- 100%

pisząc autorski program nauczania

0 osób-0%

przygotowując się do codziennych zajęć

6 osób-100%

informując rodziców dzieci o podstawie programowej

6 osób-100%

monitorując postępy edukacyjne dzieci

6 osób-100%

oceniając osiągnięcia edukacyjne

6 osób-100%

oceniając dojrzałość szkolną wychowanków

5 osób-84%

tworząc narzędzia diagnozy lub dokonując wyboru tych narzędzi

4 osoby-67%

 

Jak wynika z danych zamieszczonych w tabeli nauczyciele (100%) korzystają najczęściej z obowiązującej podstawy programowej wybierając program nauczania, opracowując miesięczne plany pracy, przygotowując się do codziennych zajęć, informując rodziców dzieci o podstawie programowej, monitorując i oceniając osiągnięcia dzieci.

 

        6. Czy według Pani/Pan wyposażenie przedszkola sprzyja realizacji podstawy programowej?

  • tak (podaj przykłady)
  • nie (podaj przykłady)

Wszyscy ankietowani (100%) uznali, że wyposażenie przedszkola sprzyja realizacji podstawy programowej. Wśród podanych przykładów jest: duży asortyment pomocy (klocki konstrukcyjne, kukiełki, tablice tematyczne, instrumenty muzyczne), tablica interaktywna, która daje możliwość oglądania i słuchania angielskich spikerów. Pomoce dydaktyczne motywują do samodzielnych eksperymentów. Wyposażenie przedszkola sprzyja aktywności wychowanków, motywuje, inspiruje do prowadzenia własnych eksperymentów, utrwala zdobyta wiedzę.

 

        7. W jaki sposób organizacja zabaw i sytuacji zadaniowych podczas zajęć wynika  z wiadomości i umiejętności  określonych w podstawie programowej?

  Na 7 pytanie nauczycielki odpowiedziały, że:

  • planując pracę miesięczną określają cele do osiągnięcia, które są zgodne          z podstawą programową
  •  dostosowują zabawy i sytuację do możliwości grupy
  • na zajęciach wychowawczo-dydaktycznych realizują wszystkie obszary edukacyjne zawarte w podstawie programowej
  • dobierają zabawy i sytuacje zadaniowe dostosowane do wieku i możliwości grupy
  • rozwijają indywidualne predyspozycje dzieci
  • nauczyciele znają podstawę programową i układając plany korzystając z niej
  • organizacja zabaw i sytuacji zadaniowych odbywa się przy pomocy planów miesięcznych, które są zgodne z podstawą programową

 

       8. Które z zalecanych warunków i sposobów realizacji podstawy programowej są wykorzystywane najczęściej podczas zajęć?

 

Na ósme pytanie respondentki udzieliły następujących odpowiedzi:

  • najczęściej przestrzegają odpowiedniego czasu zajęć w zależności od grupy wiekowej i możliwości wszystkich dzieci
  • stwarzają odpowiednie warunki do zabaw swobodnych zgodnie z zaleceniami zawartymi w podstawi programowej
  • przestrzegają zalecenia dotyczącego czasu przeznaczonego na różnego typu zajęcia dydaktyczne
  • przestrzegają wszystkich zalecanych warunków i sposobów realizacji
  • przestrzegają odpowiednich proporcji zagospodarowania czasu
  • dokonują obserwacji dzieci współpracują z rodzicami
  • stwarzają odpowiednie warunki do zabaw swobodnych zgodnie z podstawą programową

 

        9. W jaki sposób monitoruje Pani/Pan realizację podstawy programowej?

 

Nauczyciele monitorują realizację podstawy programowej:

  • ·planując pracę miesięczną –określają cele do zrealizowania
  • ·analizując wpisy w dziennikach
  • ·na bieżąco poprzez zapisy w dzienniku
  • · tworząc plany roczne i miesięczne w oparciu o program nauczania,
  • ·poprzez analizę dokumentów i harmonogramu uroczystości
  • ·realizując plan współpracy z rodzicami i obserwując dzieci

 

         10. Czy uwzględnia Pani/Pan w swojej pracy wnioski z monitorowania działań opiekuńczo- wychowawczo-dydaktycznych wynikające z realizacji podstawy programowej?

Wszyscy ankietowani (100%)odpowiedzieli tak

 

        11. Proszę wymienić przykłady wskazujące na skuteczność realizowanych wniosków z monitorowania:

Nauczyciele wypowiedzieli się, że o skuteczności wdrażanych wniosków świadczą:

  • rozwój dzieci, ich otwartość i ciekawość świata
  • lepsze wyrażanie emocji, większa wiedza
  • wzrost efektów kształcenia
  • lepsze wyniki i osiągnięcia podczas drugiej obserwacji
  • wyższe osiągnięcia podczas drugiej diagnozy
  • podniesienie jakości pracy przedszkola

 

          12. W jaki sposób wykorzystuje Pani/Pan naturalne zainteresowanie dzieci zabawami prowadzącymi do ćwiczeń czynności złożonych, takich jak liczenie, czytanie i pisanie

Na pytanie 12 nauczycielki odpowiedziały, że:

  • w naturalnych sytuacjach kiedy dzieci są chętne i zaciekawione ćwiczeniami  w rozpoznawaniu liter,
  • w czasie ćwiczeń grafomotorycznych,
  •  samorzutnie w zabawach dowolnych

 

          13. W jaki sposób organizuje Pani/Pan zabawę dzieci w budynku przedszkola i na świeżym powietrzu?

Na trzynaste pytanie respondentki udzieliły następujących odpowiedzi:

  • zabawy z wykorzystaniem ćwiczeń motorycznych oraz ćwiczeń zaspakajających potrzebę ruchu
  •  zajęcia kierowane oraz z inicjatywy dzieci
  •  świeżym powietrzu-zabawy ruchowe
  • w budynku przedszkolnym-zabawy tematyczne , konstrukcyjne, zabawy    z inicjatywy dzieci

 

B.    WYWIAD Z DYREKTOREM

 

  1. Czy nauczyciele realizują podstawę programową wychowania przedszkolnego?

 

Oczywiście. Znajomość podstawy programowej stanowi podstawowy obowiązek zarówno dyrektora jak i nauczycieli. W toku działań monitorujących pozyskiwane są informacje czy nauczyciele znają aktualne regulacje oraz czy stosują się do zalecanych warunków jej realizacji. Celem monitorowania wdrażania podstawy jest pozyskanie informacji o stosowanych przez nauczycieli rozwiązaniach organizacyjnych  i metodycznych związanych z wdrażaniem podstawy programowej oraz   o uwzględnianiu zalecanych warunków i sposobów jej realizacji w postaci wiadomości i umiejętności dzieci.

 

         2. Czy według Pani wyposażenie przedszkola sprzyja realizacji podstawy programowej?

    Tak – w przedszkolu jest bardzo dużo pomocy do wykorzystania podczas realizacji   podstawy programowej

 

        3. W jaki sposób wykorzystuje Pani wnioski z nadzoru pedagogicznego w procesie zarządzania przedszkolem?

Wnioski z nadzoru pedagogicznego wykorzystuję do opracowania nadzoru pedagogicznego w następnym roku szkolnym by podnieść jakość placówki.

 

          4. W jaki sposób zapewnia Pani wspomaganie zewnętrzne odpowiednio do potrzeb przedszkola?

Wspomaganie zewnętrzne zapewniam poprzez organizowanie szkoleń wewnętrznych oraz kierowanie nauczycieli na szkolenia zewnętrzne (zwrot kosztów podróży, opłacanie szkoleń)

 

          5. W jaki sposób umożliwia Pani wykorzystanie aktualnej wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i nauk pokrewnych w realizacji podstawy programowej?

Do prowadzenia zajęć eksperymentalnych, zajęć dla rodziców, koleżeńskich, prowadzenia   kącików tematycznych        

           6. Jakie działania zostały podjęte w celu zapewnienia warunków odpowiednich do realizacji podstawy programowej?

Wyposażenie sal w nowe pomoce dydaktyczne odpowiednie do wieku dzieci

 

VII.        Odpowiedzi na pytania kluczowe

Które z zalecanych warunków i sposobów realizacji podstawy programowej są wykorzystywane przez nauczycieli?

Wszyscy nauczyciele z zalecanych warunków i sposobów realizacji, najczęściej dostosowują odpowiednią ilość czasu zajęć do możliwości percepcyjnych dzieci, dobierają sytuacje zadaniowe do możliwości i umiejętności dzieci oraz stwarzają odpowiednie warunki do zabaw swobodnych.

W jaki sposób organizacja zabaw i sytuacji zadaniowych wynika z wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej?

Wszyscy nauczyciele znają podstawę programową i korzystają z niej podczas tworzenia planów pracy, w taki sposób, aby prowadzone zabawy i sytuacje zadaniowe były dostosowane do wieku i możliwości rozwojowych dzieci oraz ich predyspozycji i zainteresowań.

W jaki sposób nauczyciele monitorują realizację podstawy programowej?

Nauczyciele, monitorują realizację podstawy programowej -poprzez tworzenie planu rocznego, miesięcznych planów pracy korzystając z podstawy programowej, analizując zapisy w dzienniku oraz harmonogram uroczystości

 

VIII.      Wnioski z badań:

Z analizy zgromadzonych ankiet oraz analizy wywiadu z dyrektorem wynika, że:

  • w przedszkolu, nauczyciele przygotowując się do zajęć oraz tworząc plany pracy dostosowują zabawy i sytuacje zadaniowe do potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci, ich predyspozycji i zainteresowań
  • dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej i wykorzystują je w zabawach i sytuacjach zadaniowych
  • w przedszkolu nauczyciele monitorują i analizują osiągnięcia każdego dziecka, z uwzględnieniem jego indywidualnych możliwości rozwojowych i predyspozycji nauczyciele podczas pracy z dziećmi przestrzegają zaleceń, warunków i sposobów realizacji zgodnie z podstawą programową nauczyciele realizują zalecenia podstawy programowej podczas zajęć dydaktycznych
  • realizacja podstawy programowej w dużym stopniu przyczynia się do rozwoju dzieci

 

IX. Rekomendacje

Aby utrzymać obecny wysoki poziom w zakresie nabywania przez dzieci wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej wskazane jest:

  • dalsze kontynuowanie działań podejmowanych obecnie przez nauczycieli
  • wzbogacanie sal przez różnorodne układanki, zabawki edukacyjne.
  • kontynuacja dokładnego rozpoznawania potrzeb i możliwości dzieci