Statystyki

  • Odwiedziło nas: 416903
  • Do końca roku: 234 dni
  • Do wakacji: 41 dni

Normy rozwojowe dziecka

Normy rozwojowe dziecka

 

Mowa stanowi podstawę rozwoju osobowości dziecka i prawidłowego przebiegu procesów myślowych. Czuwanie nad przebiegiem jej rozwoju od najwcześniejszego dzieciństwa jest ważnym zadaniem rodziny, a później  przedszkola oraz szkoły. Aby to było możliwe konieczna jest znajomość norm rozwojowych dziecka.  Ta wiedza pozwala na ustalenie aktualnego poziomu jego mowy oraz określenie ewentualnych opóźnień w jej rozwoju.

 

TRZYLATEK:

 

  • Rozumie to, co do niego mówimy i spełnia proste polecenia.
  • Próbuje wykonywać codzienne czynności według podanych instrukcji.
  • Pytany podaje swoje imię
  • Wypowiada kilkuzdaniowe zdania, mówi chętnie i dużo.
  • Zadaje pytania, nie zawsze jasno sprecyzowane.
  • Powinien wypowiadać prawidłowo: wszystkie samogłoski, spółgłoski p, b, m, f, w, t, d, n, l, ś, ź, ć, dź, ń, k, g, ch, j, ł.Głoski s, z ,c, dz oraz sz, ż, cz, dż mogą być wymawiane jako ś, ź, ć, dź, a głoska r jako l.

 

CZTEROLATEK:

 

  • Rozumie i wykonuje nasze polecenia (zawierające wyrażenia przyimkowe: na, pod, za, obok, itp.).
  • Rozpoznaje i nazywa podstawowe kolory.
  • Pytany odpowiada, co robi.
  • Odpowiada na pytania (dlaczego?).
  • Potrafi mówić o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, chociaż czasem myli określenia czasu.
  • Jest zaciekawiony poprawnością językową, choć w jego mowie zdarzają się niepoprawne konstrukcje gramatyczne.
  • Zadaje bardzo dużo pytań (po co?, jakie?, dlaczego?).
  • Stosuje neologizmy dziecięce, gdy nie pamięta lub nie zna nazwy przedmiotu czy zjawiska, np. uszolog (lekarz od uszów). Nie należy utrwalać neologizmów i zawsze podawać prawidłową nazwę.
  • Powinien prawidłowo wymawiać głoski: s, z, c, dz (twardo                        i z zamkniętymi ustami), natomiast: sz, ż, cz, dż mogą być jeszcze wymawiane jako s, z, c, dz, a r jako l.
  • Nie powinniśmy zmuszać dziecka do wymowy głoski r, gdyż aparat mowy nie jest jeszcze na to przygotowany i może dojść do wytworzenia nieprawidłowego dźwięku (np. r – tylnojęzykowe).

 

PIĘCIOLATEK:

 

  • Stosuje wypowiedzi wielozdaniowe, opowiada zdarzenia, opisuje przedmioty i ich zastosowanie, używa różnych przyimków.
  • Uwzględnia kolejność zdarzeń i zależności przyczynowo-skutkowe.
  • Potrafi wyjaśnić znaczenie słów.
  • Dokonuje autokorekty mowy, znikają nieprawidłowości gramatyczne.
  • Może wymawiać jeszcze r jako l, a sz, ż, cz, dż jako s, z, c, dz, ale często pojawia się prawidłowe lub hiperpoprawne brzmienie, np. „rarka” zamiast lalka, albo „szok” zamiast sok.

 

SZEŚCIOLATEK:

 

  • Ma opanowane podstawy systemu językowego.
  • Powinien wymawiać prawidłowo wszystkie głoski.

 

 

 

                                                                                             Opracowała:

                                                                                      mgr Urszula Stec-logopeda