Grupa I Krasnoludki
Zajęcia 1-Projekt Las
Cel: rozwijanie zasobu słownictwa związanego z lasem
- Zapoznanie z budową drzewa. Korzenie – pobierają z ziemi pożywienie (wodę i składniki mineralne), pień – jest pokryty korą, która chroni drzewo przed uszkodzeniami, korona drzew, czyli gałęzie z liśćmi, także są bardzo ważne.
- Ćwiczenia rozwijające małą motorykę. Rysujemy drzewo
https://www.youtube.com/watch?v=-q0yumPjwDk
Zabawa ruchowa Drzewa
Cel: rozwijanie sprawności fizycznej
Do zabawy wykorzystujemy tamburyn albo jakiś inny instrument. Dziecko porusza się swobodnie po sali z rękami uniesionymi do góry jak drzewa i porusza nimi jak gałęziami. Na hasło: wiatr-dziecko zatrzymuje się.
Zajęcia 2
Cel: wzbogacanie wiedzy przyrodniczej, zapoznanie z niektórymi gatunkami drzew iglastych i drzew liściastych
Zabawa dydaktyczna- oglądanie okazów przyrody podczas wycieczki do lasu. Zapraszamy do pokazania okazów przyrody- liści, gałęzi drzew: ilastych, liściastych, szyszek ,kory. Dziecko może oglądać je przez lupę( jeśli jest w domu), dotykać ich, wąchać je, nazywać. Razem z rodzicem rozmawia, jakie one są: duże, małe, chropowate, gładkie, twarde, miękkie. Dla utrwalenia oglądnijmy film: Drzewa i ich liście
https://www.youtube.com/watch?v=0fQ7rQeywf0&feature=youtu.be
Zabawy relaksacyjne- słuchanie muzyki relaksacyjnej (odgłosów lasu, śpiewu ptaków).Dziecko leży z zamkniętymi oczami, słucha muzyki z odgłosami lasu. Na koniec rodzic pyta, dokąd przeniosła dziecko ta muzyka, z jakim miejscem mu się skojarzyła. Odgłosy lasu do posłuchania na:
https://www.youtube.com/watch?v=vY6wBDCBtzU&feature=youtu.be
Powodzenia! U. Stec, E. Tarlaga
Grupa II, III
Temat dnia: Na Mazurach.
Cel:
*poznawanie ważniejszych regionów Polski.
*rozróżnianie typów krajobrazów
Zajęcia 1
Na początek kilka ciekawostek o Mazurach.
Mazury nazywane są Krainą Tysiąca Jezior lub Krainą Wielkich Jezior Mazurskich. Na terenie Mazur, można doliczyć się ponad 2000 jezior, z największym jeziorem w Polsce -Śniardwy, najdłuższym – Jeziorak. Połączone kanałami jeziora i rzeki tworzą atrakcyjne szlaki turystyczne.
Film Mazury 2020 z lotu ptaka https://youtu.be/3CAO8EiIPz4
Zastanawialiście się kiedyś do jakiego konkretnego miejsca zlatują bociany po powrocie z Afryki?
Lecą na Mazury, a konkretnie do wsi Żywkowo, która została przez to nazwana bocianią wsią. Przylatuje tutaj co roku, około 100 bocianów, a jesienią Żywkowo zamienia się w istny ptasi pas startowy, ponieważ wieś opuszcza zwykle 3 razy więcej bocianów.Żywkowo – Bociania wioska https://youtu.be/mC9DZV6ZQZ0
Na Mazurach hoduje się żubry, mieszkają potomkowie wymarłych dzikich koni – polskie tarpany. Które zwierzę jest większe- żubr czy tarpan?
Słuchanie piosenki Hej Mazury https://youtu.be/Hr0dVvoRyyI – swobodny ruch przy muzyce.
Zajęcia 2
Pływamy po mazurskich jeziorach- zabawa plastyczna –technika dowolna.
Cel:
*rozwijanie sprawności manualnej
Rozwiązywanie zagadek:
< Co to za lusterko na zielonej łące? Przyglądają się w nim i chmurki i słońce. /jezioro/
<Wody wcale się nie boi; Lubi pływać po jeziorze. Ale są potrzebne wiosła, By nas fala lepiej niosła. /łódka/
<Pływa po jeziorze. Opłynąć może świat! Stanie, gdy na nią nie dmucha wiatr! /żaglówka/
Czy warto odwiedzić Mazury?
Pewnie, że warto, gdyż posiadają wiele innych atrakcji.
>Pamiętajcie, że nad wodą wolno Wam przebywać tylko pod opieką osób dorosłych!
>Nie wolno kąpać się w miejscach niedozwolonych!
DLA CHĘTNYCH:
Jednym z mazurskich przysmaków jest piernik warmiński. Dziecięce masażyki Robimy ciasto piernikowe
• Wsypujemy mąkę- opuszkami oklepujemy plecy
• Wbijamy jajka- delikatnie uderzamy wszystkimi palcami
• Roztapiamy masło- trzemy aż poczujemy ciepłe rączki
• Dodajemy miód- jednym palcem malujemy koło
• Wsypujemy kakao- opuszkami oklepujemy plecy
• Mieszamy składniki- piąstkami kreślimy koła w prawą i lewą stronę
• Wkładamy do piekarnika- delikatnie pocieramy dłońmi plecy
• Wyjmujemy i studzimy ciasto- dmuchamy w szyję rodzica lub dziecka
• Kroimy piernik- kantem dłoni naśladujemy krojenie nożem
Powodzenia p. Ewa i p. Marta