Wyniki ewaluacji wewnętrznej
Komunalne przedszkole Publiczne w Szczurowej
Rok szkolny 2017 / 2018
Dzieci nabywają kompetencje czytelnicze i rozwijają zainteresowania czytelnictwem.
Cel ewaluacji :
- Zebranie informacji w zakresie podjętych w przedszkolu działań na rzecz zachęcania dzieci do kontaktu z książką i przygotowania do aktywnego czytelnictwa
w przyszłości. - Wykorzystanie zebranych informacji do dalszego rozwijania zainteresowań czytelniczych dzieci i promowania czytelnictwa adekwatnie do potrzeb dzieci
i rodziców.
Kryteria ewaluacji:
- Podejmuje się różnorodne działania w zakresie rozwijania zainteresowań czytelniczych.
- Podejmowane działania są atrakcyjne dla dzieci.
- Działania podejmowane przez nauczycieli służą rozwijaniu zainteresowań czytelniczych.
- Nauczyciele włączają rodziców lub inne osoby w podejmowane działania.
- Nauczyciele tworzą podczas zajęć edukacyjnych sytuacje dydaktyczne zachęcające dzieci do kontaktu z książką i przygotowujące do nauki czytania.
- Nauczyciele współpracują z biblioteką publiczną.
- W przedszkolu zachęca się do wspólnego czytania książek w domu.
Pytania kluczowe:
- Jakie działania podejmowane są w celu zbudzenia u dzieci zainteresowania czytelnictwem?
- W jaki sposób nauczyciele sprawdzają poziom kompetencji czytelniczych wśród dzieci?
- W jaki sposób przedszkole zachęca rodziców do promowania czytelnictwa w domu?
Metody badań i próba badawcza:
- Ankieta skierowana do nauczycieli.
- Ankieta skierowana do rodziców.
PREZENTACJA WYNIKÓW EWALUACJI
W celu zebrania informacji i opinii nauczycieli na temat podjętych działań w ramach edukacji czytelniczej w roku szkolnym 2017/18 została opracowana ankieta.
Ankieta została rozdana 8 nauczycielom, ankietę oddało 7 nauczycieli.
Pytanie 1.
Czy Podejmuje Pani działania w celu kształtowania kompetencji niezbędnych do osiągnięcia gotowości do nauki czytania?
Jeśli TAK, to proszę wymienić niektóre z nich:
ü czytanie bajek;
ü organizowanie gier litero podobnych, w których trzeba znaleźć taką samą literkę, sylabę;
ü zabawy kształtujące umiejętność skupienia uwagi;
ü zbudzenie zainteresowania czytanym tekstem, rysowanie bohaterów czytanego tekstu;
ü ćwiczenia i zajęcia w których kształtuje się umiejętność skupienia uwagi;
ü ćwiczenia i zajęcia w których rozwija się pamięć wzrokową, np.: czytanie globalne;
ü czytanie bajek;
ü współpraca z Biblioteka Publiczną;
ü poznawanie liter;
ü zachęcanie do ciekawych gier, gdzie trzeba odczytać np.: zdanie;
ü kącik książek oznaczony napisem: „Wymiana literatury”;
ü pogadanki na temat dbania o książki;
ü konkurs recytatorski;
ü układanie sylab, wyrazów z rozsypanki literowej;
ü globalne czytanie wyrazów.
Pytanie 2.
W jaki sposób wspiera Pani dzieci uzdolnione w nabywanie kompetencji czytelniczych?
ü zachęcam do korzystania z kącika książek;
ü proponuje ciekawe pozycje z literatury dziecięcej;
ü oglądanie albumów z napisami, czytanie;
ü zachęcanie do tworzenia własnych książek;
ü udział w spektaklach;
ü pogadanka;
ü poprzez pochwały, nagrody;
ü pomagam w dalszym rozwoju tych kompetencji rozwijając zainteresowania;
ü chwalę;
ü zachęcam do korzystania z kącika książek;
ü wspólnie czytamy;
Pytanie 3
W Jaki sposób rozwija Pani zainteresowania czytelnicze wychowanków?
ü czytanie bajek;
ü oglądanie książek;
ü tworzenie własnych książeczek;
ü czytanie;
ü ilustrowanie przeczytanych treści;
ü wspólne czytanie książek, bajek, opowiadań;
ü organizowanie atrakcyjnych ćwiczeń przygotowujących do nauki czytania;
ü wycieczki do biblioteki;
ü czytanie książek przez rodziców w przedszkolu;
ü codzienne czytanie książek w przedszkolu;
ü wykonywanie ilustracji do przeczytanych opowiadań, bajek;
ü wymiana literatury w kąciku książek;
ü uczestnictwo w akcji pt. „Cała Polska czyta dzieciom”;
ü wycieczka do biblioteki;
ü lekcje bibliotekarskie;
ü zachęcam do korzystania z biblioteki;
ü zachęcam do korzystania z kącika książek.
Pytanie 4
Proszę opisać stosowane metody służące rozwoju kompetencji czytelniczych podczas zabaw i zajęć:
ü metody podające: opowiadania, wykład, wiersze;
ü metody aktywizujące: drama, pokaz;
ü metody praktyczne: zajęcia plastyczne, zabawy intelektualne;
ü metody problemowe: inscenizacje;
ü metoda słowna;
ü metody problemowe, aktywizujące, praktyczne;
ü metody podające, aktywizujące, praktyczne, problemowe pozwalające zdobyć samodzielne doświadczenia;
ü metody indywidualne i zbiorowe;
ü metody słowne – pogadanka, zabawy teatralne;
ü metody praktyczne, podające, aktywizujące.
Pytanie 5
Czy gromadzi Pani informacje, spostrzeżenia na tematy posiadanych przez dzieci kompetencji czytelniczych:
Jeśli TAK to proszę podać do czego wykorzystuje Pani te informacje:
ü do przygotowania ciekawych zajęć;
ü diagnozy;
ü do obserwacji poczynionych postępów przez dziecko;
ü obserwacji;
ü diagnozy przedszkolnej;
ü do przygotowania kolejnych zajęć i pomocy do zajęć;
ü do przygotowania zajęć rozwijających zaburzone sfery.
Pytanie 6
Jaki poziom kompetencjo czytelniczych prezentują dzieci w grupie obecnie:
Pytanie 7
Czy w grupie funkcjonuje kącik książek?
Pytanie 8
Jakie obowiązują w nim zasady korzystania z książek?
ü dbanie o ład i porządek;
ü odkładanie książek na swoje miejsce;
ü z książek dzieci korzystają przy stolikach;
ü dbają o książki, tzn. nie wyrywają kartek, nie rysują po nich;
ü po przeczytaniu, oglądnięciu odnoszą książkę na półkę;
ü nie niszczą, dbają o ład i porządek na półkach;
ü szanują książki;
ü zasada dostępności dla wszystkich;
ü zasada umiejętnego korzystania;
ü nie obowiązują szczególne zasady;
ü każdy ma prawo do oglądania, wspólnego i indywidualnego czytania książek;
ü dzieci mogą wypożyczyć książki do domu.
Pytanie 9
W jaki sposób wspiera Pani uzdolnione dzieci w nabywanie przez nie kompetencji czytelniczych?
ü samodzielne czytanie;
ü chwalenie;
ü podsuwam interesujące książki, obrazki;
ü zachęcam do korzystania z kącika książek;
ü oglądamy książki, albumy;
ü uczę wierszy, zachęcam do nauki czytania;
ü pogadanki z rodzicami;
ü zajęcia w bibliotece;
ü dodatkowe zabawy i ćwiczenia wymagające od dziecka większego wysiłku umysłowego;
ü samodzielne czytanie;
ü konkursy.
Pytanie 10
Jakie widzi Pani efekty funkcjonowania w przedszkolu kącika wymiany książek tzw. bookcrossingu?
ü wymiana doświadczeń czytelniczych;
ü będzie organizowany w II półroczu;
ü szacunek do książek;
ü interesowanie się literaturą;
ü integrowanie grupy;
ü zapoznanie się z różnymi pisarzami bajek;
ü zwiększa zainteresowanie czytelnictwem;
ü nie widzę efektów;
ü zwiększa zainteresowanie czytelnictwem.
Pytanie 11
Czy włącza Pani rodziców w działania związane z kształtowaniem kompetencji czytelniczych i rozwijaniem zainteresowań czytelniczych dzieci?
Jeśli TAK, to w jaki sposób:
ü czytanie bajek w przedszkolu przez rodzica;
ü rodzice, babcie przychodzą w wolnych chwilach czytać dzieciom bajki;
ü zachęcanie do czytania dzieciom bajek, szanowania książek;
ü rodzice czytają dzieciom;
ü proponuje tworzenie w domu kącika książek;
ü zachęcam do odwiedzania biblioteki publicznej;
ü wspólne czytanie w domu i w przedszkolu.
Pytanie 12
Które z metod kształtowania kompetencji czytelniczych są preferowane przez Panią, dlaczego?
ü Metoda Dobrego Startu – poprzez zabawę i ciekawe zajęcia dziecko w łatwiejszy sposób zapamiętuje literki, rozwija umiejętności fonologiczne oraz kompetencje czytelnicze;
ü czytanie dzieciom zamiast oglądania bajek, gry na komputerze w nowe zabawy dydaktyczne;
ü właściwie wszystkie metody, które zachęcają do sięgnięcia po książki;
ü słowna, pogadanka, aktywizująca, problemowa – kształtują umiejętności poznawcze;
ü metody podające, aktywizujące, praktyczne, Metoda Dobrego Startu;
ü gry i zabawy związane z czytaniem bajek.
Pytanie 13
W jaki sposób informuje Pani rodziców o nabytych przez dziecko kompetencjach czytelniczych i zainteresowaniach czytelniczych?
ü nie informuje;
ü informacje ustne;
ü gazetki;
ü wystawa prac plastycznych;
ü konkursy indywidualne;
ü diagnoza przedszkolna;
ü rozmowy indywidualne;
Wyniki przeprowadzonych badań
Na podstawie informacji uzyskanych z ankiet, analizy dokumentów można udzielić odpowiedzi na pytania kluczowe
1. Jakie działania podejmowane są w celu zbudzenia u dzieci zainteresowania czytelnictwem?
Przedszkole kształtuje u dzieci kompetencje czytelnicze. W celu upowszechniania czytelnictwa i rozwijania zainteresowania literaturą dziecięcą w przedszkolu zostały podjęte dodatkowe działania: - uroczystości, podczas których dzieci mogły zaprezentować znajomość literatury dziecięcej – występ teatralny.Rodzice w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom” odwiedzają przedszkole i czytają dzieciom książki w grupach. Nauczyciele codziennie czytają dzieciom książki, bajki, wiersze, opowiadania i wykorzystują jako inspiracje do zajęć plastycznych, ruchowych, teatralnych z dziećmi. W każdej sali został zorganizowany kącik książki, gdzie dzieci mogą rozwijać swoje zainteresowania książkami oraz uczą się zasad dbania o książki. Stworzono również kącik wymiany książek, tzw. bookcrossing. W czasie zajęć wykorzystuje się literaturę dziecięcą oraz różne formy teatralne w komunikacji językowej. Ponadto nauczyciele nawiązali współprace z Biblioteką Publiczną, zachęcają dzieci do tworzenia własnych książeczek.
2. W jaki sposób nauczyciele sprawdzają poziom kompetencji czytelniczych wśród dzieci?
Z analizy ankiet wynika iż nauczyciele sprawdzają poziom kompetencji czytelniczych wśród dzieci oraz ich zainteresowanie czytelnictwem poprzez: systematyczną obserwację, dokonywanie diagnozy dzieci, a także prowadzą rozmowy z rodzicami. Poprzez prowadzoną obserwację nauczyciele wiedzą jak rozwija się w śród dzieci zainteresowanie czytelnictwem oraz umiejętność czytana wśród dzieci. Wiedze tą wykorzystują w przygotowywaniu scenariuszy zajęć, ciekawych pomocy dydaktycznych , gier i zabaw w celu rozwijania umiejętności dzieci wyróżniających się zdolnościami czytelniczymi oraz motywowaniu dzieci do interesowania się bajkami, książkami w śród których widać małe zainteresowanie.
3. W jaki sposób przedszkole zachęca rodziców do promowania czytelnictwa w domu?
Z analizy zebranych danych wynika, że nauczyciele podejmują działania promujące czytelnictwo w domu. Zachęcają rodziców do codziennego czytania dzieciom książek
w domu przed snem, korzystania z zasobów biblioteki publicznej, wspólne tworzenie własnych książeczek, organizacji kącika książki w domu. Rodzice są również zapraszani do przedszkola, aby czytać dzieciom bajki w ramach akcji: „Cała Polska czyta dzieciom”. Nauczyciele również rozmawiają z rodzicami, zwracają uwagę, iż ich dziecko przejawia zainteresowanie czytelnictwem, z pewnością te kroki wpływają na zwiększenie zainteresowania książką w domu, organizowaniu zabaw rozwijających zainteresowanie czytelnictwem.
Wnioski
- Nauczyciele podejmują szereg działań rozwijających zainteresowania czytelnicze wśród dzieci, stosują różnorodne metody.
- W każdej sali został zorganizowany kącik książki, zorganizowano również tzw. bookcrossing..
- W celu upowszechniania czytelnictwa i rozwijania zainteresowania literaturą dziecięcą w przedszkolu zostały podjęte działania: konkursy, podczas których dzieci mogły zaprezentować znajomość literatury dziecięcej, spotkanie z panią bibliotekarką - wyjście do biblioteki, czytanie dzieciom bajek przez nauczycielki.
- Rodzice w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom” odwiedzają przedszkole
i czytają dzieciom książki. - Przedszkole przygotowuje dzieci do samodzielnego korzystania z książek
w przyszłości, o ich dbanie i właściwe korzystanie z nich. - Nauczyciele zachęcają rodziców do codziennego czytania książek w domu np. przed snem.
Załączniki
1. Zastosowane narzędzia badawcze do przeprowadzenia ewaluacji (kwestionariusze ankiet skierowane do nauczycieli i rodziców).
EWALUACJA WEWNĘTRZNA – Dzieci nabywają kompetencje czytelnicze i rozwijają zainteresowania czytelnictwem
ANKIETA DLA NAUCZYCIELA
Prosimy Państwa o wypełnienie poniższej anonimowej ankiety, dzięki której pozyskamy informacje na temat działań edukacyjnych sprzyjających nabywaniu kompetencji czytelniczych, mających na celu rozwijanie zainteresowań czytelnictwem u dzieci.
Dziękujemy za wypełnienie ankiety
Zespół Ewaluacyjny
1.Czy podejmuje Pani działania w celu kształcenia kompetencji niezbędnych do osiągnięcia gotowości do nauki czytania?
TAK NIE
Jeśli TAK, to proszę wymienić niektóre z nich
………………………………………………………………………………………………
2. W jaki sposób wspiera Pani dzieci uzdolnione w nabywanie kompetencji czytelniczych?
………………………………………………………………………………………………
3. W jaki sposób rozwija Pani zainteresowania czytelnicze wychowanków?
………………………………………………………………………………………………
4. Proszę opisać stosowane metody służące rozwijaniu kompetencji czytelniczych podczas zabaw i zajęć
………………………………………………………………………………………………
5. Czy gromadzi pani informacje, spostrzeżenia, na temat posiadanych przez dzieci kompetencji czytelniczych?
TAK NIE
Jeśli TAK, to proszę podać do czego wykorzystuje Pani te informacje
………………………………………………………………………………………………
6.Jaki poziom kompetencji czytelniczych prezentują dzieci w grupie obecnie?
np. Orientują się na kartce np. u góry, na dole, u góry po prawej stronie, na dole na środku, itd.
Zapamiętują kilka elementów na obrazku np. 4…………………………
Zapamiętują krótkie wierszyki, rymowanki ………………………….
Dostrzegają różnice między dwoma obrazkami ……………………….
Składają obrazek z kilku części wg wzoru ……………………………..
Rysują szlaczki po śladzie…………………………………………….
Dzielą wyrazy na sylaby……………………………………………….
Rozpoznają odgłosy z otoczenia……………………………………….
Wskazują głoski w nagłosie……………………………………………
Wskazują głoski w wygłosie…………………………………………..
Wyróżniają głoski w prostych wyrazach ……………………………….
Rozumieją znaczenie umownych znaków i symboli …………………….
Itd.
7. Czy w grupie funkcjonuje kącik książek?
TAK NIE
8. Jakie obowiązują w nim zasady korzystania z książek?
………………………………………………………………………………………………
9. W jaki sposób wspiera Pani uzdolnione dzieci w nabywanie przez nie kompetencji czytelniczych?
………………………………………………………………………………………………
10. Jakie widzi Pani efekty funkcjonowania w przedszkolu kącika wymiany książek tzw. bookcrossingu?
………………………………………………………………………………………………
11. Czy włącza Pani rodziców w działania związane z kształtowaniem kompetencji czytelniczych i rozwijaniem zainteresowań czytelniczych dzieci?
TAK NIE
Jeśli TAK, to w jaki sposób?
………………………………………………………………………………………………
12. Które z metod kształtowania kompetencji czytelniczych są preferowane są przez panią, dlaczego?
………………………………………………………………………………………………
13. W jaki sposób informuje Pani rodziców o nabytych przez dziecko kompetencjach czytelniczych i zainteresowaniach czytelnictwem?
……………………………………………………………………………………………….
METRYCZKA
wychowawca |
|
ilość lat pracy pedagogicznej |
|