Statystyki

  • Odwiedziło nas: 417559
  • Do końca roku: 233 dni
  • Do wakacji: 40 dni

Ewaluacja wewnętrzna 2017/2018

Wyniki ewaluacji wewnętrznej

Komunalne przedszkole Publiczne w Szczurowej

Rok szkolny 2017 / 2018

 

Dzieci nabywają kompetencje czytelnicze i rozwijają zainteresowania czytelnictwem.

Cel ewaluacji :

 

  1. Zebranie informacji w zakresie podjętych w przedszkolu działań na rzecz zachęcania dzieci do kontaktu z książką i przygotowania do aktywnego czytelnictwa
    w przyszłości.
  2. Wykorzystanie zebranych informacji do dalszego rozwijania zainteresowań czytelniczych dzieci i promowania czytelnictwa adekwatnie do potrzeb dzieci
    i rodziców.

Kryteria ewaluacji:

  1. Podejmuje się różnorodne działania w zakresie rozwijania zainteresowań czytelniczych.
  2. Podejmowane działania są atrakcyjne dla dzieci.
  3. Działania podejmowane przez nauczycieli służą rozwijaniu zainteresowań czytelniczych.
  4. Nauczyciele włączają rodziców lub inne osoby w podejmowane działania.
  5. Nauczyciele tworzą podczas zajęć edukacyjnych sytuacje dydaktyczne zachęcające dzieci do kontaktu z książką i przygotowujące do nauki czytania.
  6. Nauczyciele współpracują z biblioteką publiczną.
  7. W przedszkolu zachęca się do wspólnego czytania książek w domu.

Pytania kluczowe:

  1. Jakie działania podejmowane są w celu zbudzenia u dzieci zainteresowania czytelnictwem?
  2. W jaki sposób nauczyciele sprawdzają poziom kompetencji czytelniczych wśród dzieci?
  3. W jaki sposób przedszkole zachęca rodziców do promowania czytelnictwa w domu?

Metody badań i próba badawcza:

  1. Ankieta skierowana do nauczycieli.
  2. Ankieta skierowana do rodziców.

 

 

PREZENTACJA WYNIKÓW EWALUACJI

W celu zebrania informacji i opinii nauczycieli na temat podjętych działań w ramach edukacji czytelniczej w roku szkolnym 2017/18 została opracowana ankieta.

Ankieta została rozdana 8 nauczycielom, ankietę oddało 7 nauczycieli.   

 

Pytanie 1.

Czy Podejmuje Pani działania w celu kształtowania kompetencji niezbędnych do osiągnięcia gotowości do nauki czytania?

 

Jeśli TAK, to proszę wymienić niektóre z nich:

ü  czytanie bajek;

ü  organizowanie gier litero podobnych, w których trzeba znaleźć taką samą literkę, sylabę;

ü  zabawy kształtujące umiejętność skupienia uwagi;

ü  zbudzenie zainteresowania czytanym tekstem, rysowanie bohaterów czytanego tekstu;

ü  ćwiczenia i zajęcia w których kształtuje się umiejętność skupienia uwagi;

ü  ćwiczenia i zajęcia w których rozwija się pamięć wzrokową, np.: czytanie globalne;

ü  czytanie bajek;

ü  współpraca z Biblioteka Publiczną;

ü  poznawanie liter;

ü  zachęcanie do ciekawych gier, gdzie trzeba odczytać np.: zdanie;

ü  kącik książek oznaczony napisem: „Wymiana literatury”;

ü  pogadanki na temat dbania o książki;

ü  konkurs recytatorski;

ü  układanie sylab, wyrazów z rozsypanki literowej;

ü  globalne czytanie wyrazów.

 

 Pytanie 2.

W jaki sposób wspiera Pani dzieci uzdolnione w nabywanie kompetencji czytelniczych?

ü  zachęcam do korzystania z kącika książek;

ü  proponuje ciekawe pozycje z literatury dziecięcej;

ü  oglądanie albumów z napisami, czytanie;

ü  zachęcanie do tworzenia własnych książek;

ü  udział w spektaklach;

ü  pogadanka;

ü  poprzez pochwały, nagrody;

ü  pomagam w dalszym rozwoju tych kompetencji rozwijając zainteresowania;

ü  chwalę;

ü  zachęcam do korzystania z kącika książek;

ü  wspólnie czytamy;

 

Pytanie 3

W Jaki sposób rozwija Pani zainteresowania czytelnicze wychowanków?

ü  czytanie bajek;

ü  oglądanie książek;

ü  tworzenie własnych książeczek;

ü  czytanie;

ü  ilustrowanie przeczytanych treści;

ü  wspólne czytanie książek, bajek, opowiadań;

ü  organizowanie atrakcyjnych ćwiczeń przygotowujących do nauki czytania;

ü  wycieczki do biblioteki;

ü  czytanie książek przez rodziców w przedszkolu;

ü  codzienne czytanie książek w przedszkolu;

ü  wykonywanie ilustracji do przeczytanych opowiadań, bajek;

ü  wymiana literatury w kąciku książek;

ü  uczestnictwo w akcji pt. „Cała Polska czyta dzieciom”;

ü  wycieczka do biblioteki;

ü  lekcje bibliotekarskie;

ü  zachęcam do korzystania z biblioteki;

ü  zachęcam do korzystania z kącika książek.

 

   Pytanie 4

Proszę opisać stosowane metody służące rozwoju kompetencji czytelniczych podczas zabaw i zajęć:

ü  metody podające: opowiadania, wykład, wiersze;

ü  metody aktywizujące: drama, pokaz;

ü  metody praktyczne: zajęcia plastyczne, zabawy intelektualne;

ü  metody problemowe: inscenizacje;

ü  metoda słowna;

ü  metody problemowe, aktywizujące, praktyczne;

ü  metody podające, aktywizujące, praktyczne, problemowe pozwalające zdobyć samodzielne doświadczenia;

ü  metody indywidualne i zbiorowe;

ü  metody słowne – pogadanka, zabawy teatralne;

ü  metody praktyczne, podające, aktywizujące.

 

Pytanie 5

Czy gromadzi Pani informacje, spostrzeżenia na tematy posiadanych przez dzieci kompetencji czytelniczych:

 

Jeśli TAK to proszę podać do czego wykorzystuje Pani te informacje:

ü  do przygotowania ciekawych zajęć;

ü  diagnozy;

ü  do obserwacji poczynionych postępów przez dziecko;

ü  obserwacji;

ü  diagnozy przedszkolnej;

ü  do przygotowania kolejnych zajęć i pomocy do zajęć;

ü  do przygotowania zajęć rozwijających zaburzone sfery.

Pytanie 6

Jaki poziom kompetencjo czytelniczych prezentują dzieci w grupie obecnie:

 

 

Pytanie 7

Czy w grupie funkcjonuje kącik książek?

 

Pytanie 8

Jakie obowiązują w nim zasady korzystania z książek?

ü  dbanie o ład i porządek;

ü  odkładanie książek na swoje miejsce;

ü  z książek dzieci korzystają przy stolikach;

ü  dbają o książki, tzn. nie wyrywają kartek, nie rysują po nich;

ü  po przeczytaniu, oglądnięciu odnoszą książkę na półkę;

ü  nie niszczą, dbają o ład i porządek na półkach;

ü  szanują książki;

ü  zasada dostępności dla wszystkich;

ü  zasada umiejętnego korzystania;

ü  nie obowiązują szczególne zasady;

ü  każdy ma prawo do oglądania, wspólnego i indywidualnego czytania książek;

ü  dzieci mogą wypożyczyć książki do domu.

 

Pytanie 9

W jaki sposób wspiera Pani uzdolnione dzieci w nabywanie przez nie kompetencji czytelniczych?

ü  samodzielne czytanie;

ü  chwalenie;

ü  podsuwam interesujące książki, obrazki;

ü  zachęcam do korzystania z kącika książek;

ü  oglądamy książki, albumy;

ü  uczę wierszy, zachęcam do nauki czytania;

ü  pogadanki z rodzicami;

ü  zajęcia w bibliotece;

ü  dodatkowe zabawy i ćwiczenia wymagające od dziecka większego wysiłku umysłowego;

ü  samodzielne czytanie;

ü  konkursy.

 

Pytanie 10

Jakie widzi Pani efekty funkcjonowania w przedszkolu kącika wymiany książek tzw. bookcrossingu?

ü  wymiana doświadczeń czytelniczych;

ü  będzie organizowany w II półroczu;

ü  szacunek do książek;

ü  interesowanie się literaturą;

ü  integrowanie grupy;

ü  zapoznanie się z różnymi pisarzami bajek;

ü  zwiększa zainteresowanie czytelnictwem;

ü  nie widzę efektów;

ü  zwiększa zainteresowanie czytelnictwem.

 

Pytanie 11

Czy włącza Pani rodziców w działania związane z kształtowaniem kompetencji czytelniczych i rozwijaniem zainteresowań czytelniczych dzieci?

 

Jeśli TAK, to w jaki sposób:

ü  czytanie bajek w przedszkolu przez rodzica;

ü  rodzice, babcie przychodzą w wolnych chwilach czytać dzieciom bajki;

ü  zachęcanie do czytania dzieciom bajek, szanowania książek;

ü  rodzice czytają dzieciom;

ü  proponuje tworzenie w domu kącika książek;

ü  zachęcam do odwiedzania biblioteki publicznej;

ü  wspólne czytanie w domu i w przedszkolu.

 

Pytanie 12

Które z metod kształtowania kompetencji czytelniczych są preferowane przez Panią, dlaczego?

ü  Metoda Dobrego Startu – poprzez zabawę i ciekawe zajęcia dziecko w łatwiejszy sposób zapamiętuje literki, rozwija umiejętności fonologiczne oraz kompetencje czytelnicze;

ü  czytanie dzieciom zamiast oglądania bajek, gry na komputerze w nowe zabawy dydaktyczne;

ü  właściwie wszystkie metody, które zachęcają do sięgnięcia po książki;

ü  słowna, pogadanka, aktywizująca, problemowa – kształtują umiejętności poznawcze;

ü  metody podające, aktywizujące, praktyczne, Metoda Dobrego Startu;

ü  gry i zabawy związane z czytaniem bajek.

 

Pytanie 13

W jaki sposób informuje Pani rodziców o nabytych przez dziecko kompetencjach czytelniczych i zainteresowaniach czytelniczych?

ü  nie informuje;

ü  informacje ustne;

ü  gazetki;

ü  wystawa prac plastycznych;

ü  konkursy indywidualne;

ü  diagnoza przedszkolna;

ü  rozmowy indywidualne;

 

 

Wyniki przeprowadzonych badań

Na podstawie informacji uzyskanych z ankiet, analizy dokumentów można udzielić   odpowiedzi na pytania kluczowe

 

1. Jakie działania podejmowane są w celu zbudzenia u dzieci zainteresowania czytelnictwem?

Przedszkole  kształtuje u dzieci kompetencje czytelnicze. W celu upowszechniania czytelnictwa i rozwijania zainteresowania literaturą dziecięcą w przedszkolu zostały podjęte dodatkowe działania: - uroczystości, podczas których dzieci mogły zaprezentować znajomość literatury dziecięcej – występ teatralny.Rodzice w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom” odwiedzają przedszkole i czytają dzieciom książki w grupach. Nauczyciele codziennie czytają dzieciom książki, bajki, wiersze, opowiadania i wykorzystują jako inspiracje do zajęć plastycznych, ruchowych, teatralnych z dziećmi. W każdej sali został zorganizowany kącik książki, gdzie dzieci mogą rozwijać swoje zainteresowania książkami oraz uczą się zasad dbania o książki. Stworzono również kącik wymiany książek, tzw. bookcrossing. W czasie  zajęć wykorzystuje się literaturę  dziecięcą oraz różne formy teatralne w komunikacji językowej. Ponadto nauczyciele nawiązali współprace z Biblioteką Publiczną, zachęcają dzieci do tworzenia własnych książeczek.

 2.     W jaki sposób nauczyciele sprawdzają poziom kompetencji czytelniczych wśród dzieci?

Z analizy ankiet wynika iż nauczyciele sprawdzają poziom kompetencji czytelniczych wśród dzieci oraz ich zainteresowanie czytelnictwem poprzez: systematyczną obserwację, dokonywanie diagnozy dzieci, a także prowadzą rozmowy z rodzicami. Poprzez prowadzoną obserwację nauczyciele wiedzą jak rozwija się w śród dzieci zainteresowanie czytelnictwem oraz umiejętność czytana wśród dzieci. Wiedze tą wykorzystują w przygotowywaniu scenariuszy zajęć, ciekawych pomocy dydaktycznych , gier i zabaw w celu rozwijania umiejętności dzieci wyróżniających się zdolnościami czytelniczymi oraz motywowaniu dzieci do interesowania się bajkami, książkami w śród których widać małe zainteresowanie.

 3.     W jaki sposób przedszkole zachęca rodziców do promowania czytelnictwa w domu?

Z analizy zebranych danych wynika, że nauczyciele podejmują działania promujące czytelnictwo w domu. Zachęcają rodziców do codziennego  czytania dzieciom książek
w domu przed snem, korzystania z zasobów biblioteki publicznej, wspólne tworzenie własnych książeczek, organizacji kącika książki w domu. Rodzice są również zapraszani do przedszkola, aby czytać dzieciom bajki w ramach akcji: „Cała Polska czyta dzieciom”. Nauczyciele również rozmawiają z rodzicami, zwracają uwagę, iż ich dziecko przejawia zainteresowanie czytelnictwem, z pewnością te kroki wpływają na zwiększenie zainteresowania książką w domu, organizowaniu zabaw rozwijających zainteresowanie czytelnictwem.

 

Wnioski

  1. Nauczyciele podejmują szereg działań rozwijających zainteresowania czytelnicze wśród dzieci, stosują różnorodne metody.
  2. W każdej sali został zorganizowany kącik książki, zorganizowano również tzw. bookcrossing..
  3. W celu upowszechniania czytelnictwa i rozwijania zainteresowania literaturą dziecięcą w przedszkolu zostały podjęte działania: konkursy, podczas których dzieci mogły zaprezentować znajomość literatury dziecięcej, spotkanie z panią bibliotekarką - wyjście do biblioteki, czytanie dzieciom bajek przez nauczycielki.
  4. Rodzice w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom” odwiedzają przedszkole
    i czytają dzieciom książki.
  5. Przedszkole przygotowuje dzieci do samodzielnego korzystania z książek
    w przyszłości, o ich dbanie i właściwe korzystanie z nich.
  6. Nauczyciele zachęcają  rodziców do codziennego czytania książek w domu np. przed snem.

 

Załączniki

1. Zastosowane narzędzia badawcze do przeprowadzenia ewaluacji (kwestionariusze ankiet skierowane do nauczycieli i rodziców).

 

EWALUACJA WEWNĘTRZNA – Dzieci nabywają kompetencje czytelnicze  i rozwijają zainteresowania  czytelnictwem

 

                                   ANKIETA DLA NAUCZYCIELA

 

Prosimy Państwa o wypełnienie poniższej anonimowej ankiety, dzięki której pozyskamy informacje na temat działań edukacyjnych sprzyjających nabywaniu kompetencji czytelniczych, mających na celu rozwijanie zainteresowań czytelnictwem u dzieci.  

Dziękujemy za wypełnienie ankiety

Zespół Ewaluacyjny

 

1.Czy podejmuje Pani działania w celu kształcenia kompetencji niezbędnych do osiągnięcia gotowości do nauki czytania?

TAK                           NIE 

Jeśli TAK, to proszę wymienić niektóre z nich

………………………………………………………………………………………………

2. W jaki sposób  wspiera Pani  dzieci uzdolnione  w nabywanie  kompetencji czytelniczych?

………………………………………………………………………………………………

3. W jaki sposób rozwija Pani zainteresowania czytelnicze wychowanków? 

 

………………………………………………………………………………………………

 4. Proszę opisać stosowane metody służące rozwijaniu kompetencji czytelniczych podczas zabaw i zajęć 

………………………………………………………………………………………………

5. Czy gromadzi pani informacje, spostrzeżenia, na temat posiadanych przez dzieci kompetencji czytelniczych?

 

TAK                           NIE 

 

Jeśli TAK, to proszę podać do czego wykorzystuje Pani te informacje

 

………………………………………………………………………………………………

 

6.Jaki poziom kompetencji czytelniczych prezentują dzieci w grupie obecnie?

np. Orientują się na kartce np. u góry, na dole, u góry po prawej stronie, na dole na środku, itd.

Zapamiętują kilka elementów na obrazku np. 4…………………………

Zapamiętują krótkie wierszyki, rymowanki ………………………….

Dostrzegają różnice między dwoma obrazkami ……………………….

Składają obrazek z kilku części wg wzoru ……………………………..

Rysują szlaczki po śladzie…………………………………………….

Dzielą wyrazy na sylaby……………………………………………….

Rozpoznają odgłosy z otoczenia……………………………………….

Wskazują głoski w nagłosie……………………………………………

Wskazują głoski w wygłosie…………………………………………..

Wyróżniają głoski w prostych wyrazach ……………………………….

Rozumieją znaczenie umownych znaków i symboli …………………….

Itd.

 7. Czy w grupie funkcjonuje kącik książek?

 

  TAK                           NIE 

 8. Jakie  obowiązują w nim  zasady korzystania z książek?

 

………………………………………………………………………………………………

 9. W jaki sposób wspiera Pani uzdolnione dzieci w nabywanie przez nie kompetencji czytelniczych?

 

………………………………………………………………………………………………

 10. Jakie widzi Pani efekty funkcjonowania w przedszkolu kącika  wymiany książek tzw. bookcrossingu?

………………………………………………………………………………………………

11. Czy włącza Pani rodziców w działania związane z kształtowaniem kompetencji czytelniczych i rozwijaniem zainteresowań czytelniczych dzieci?

 

TAK                           NIE 

 

       Jeśli TAK, to w jaki sposób?

………………………………………………………………………………………………

 12. Które z metod kształtowania kompetencji czytelniczych są  preferowane są przez panią, dlaczego?

 

………………………………………………………………………………………………

 13. W jaki sposób informuje Pani rodziców o nabytych przez dziecko kompetencjach czytelniczych i zainteresowaniach czytelnictwem?

 

……………………………………………………………………………………………….

  

METRYCZKA

wychowawca

 

ilość lat pracy pedagogicznej