Statystyki

  • Odwiedziło nas: 417790
  • Do końca roku: 232 dni
  • Do wakacji: 39 dni

Ewaluacja wewnętrzna 2018/2019

Ewaluacja wewnętrzna

Komunalne Przedszkole w Szczurowej

Przedmiot ewaluacji:

Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.

Spis treści:

      I.         Cel  ewaluacji.

    II.         Zakres ewaluacji.

  III.         Pytania kluczowe ewaluacji.

  IV.         Metodologia ewaluacji.

    V.         Terminy przeprowadzenia czynności ewaluacyjnych.

  VI.         Analiza wyników ewaluacji.

   VII.        Wnioski.

Załączniki:

  1. Ankieta dla nauczycieli.
  2. Ankieta dla rodziców.

Osoby przeprowadzające ewaluacje:

  1. Mgr Monika Piwowarczyk
  2. Mgr Stanisława Tomaszek

 

    I.         Cel  ewaluacji:

 

  • Zbadanie czy dzieci nabywają wiadomości i umiejętności zgodnie z podstawą programową.
  • Zbadanie czy stosowane: metody, formy i środki realizacji podstawy programowej są skuteczne.
  • Uzyskanie informacji o sposobie analizowania osiągnięć dziecka, ze zwróceniem uwagi na ich możliwości rozwojowe.

 

 II.         Zakres ewaluacji:

 

  • Wymaganie nr 3 – Dzieci nabywają zdolności i umiejętności określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

 

III.         Pytania kluczowe ewaluacji:

 

  • Czy nauczyciele znają i realizują podstawę programową zgodnie z zaleceniami jej realizacji?
  • Czy nauczyciele analizują osiągnięcia dzieci, prowadzę obserwację/diagnozę każdego dziecka?
  • Czy oferta przedszkola jest różnorodna i wpływa na wszechstronny rozwój dziecka?

 

IV.         Metodologia ewaluacji:

 

  • Ankieta dla nauczycieli.
  • Ankieta dla rodziców.

 

  V.         Terminy przeprowadzenia czynności ewaluacyjnych:

 

  • Opracowanie zagadnień kluczowych do ewaluacji – 05.10.2018r.
  • Opracowanie narzędzi do ewaluacji – 15.10.2018r.
  • Przeprowadzenie badań, zebranie informacji – 20.11.2018r.
  • Opracowanie wyników i wniosków – do 20.01.2019r.
  • Przedstawienie radzie pedagogicznej raportu z badań i zamieszczenie go na stronie internetowej do ogólnego wglądu – 01.02.2019r.

 

VI.         Analiza wyników ewaluacji:

 

A.    Ankiety przeprowadzone wśród rodziców

 

W  celu przeprowadzenia ewaluacji wewnętrznej rozdano 50 ankiet losowo wybranym rodzicom z oddziału: „Piraci”, „Krasnoludki” oraz „Biedronki”. Liczba zwróconych ankiet wyniosła 37.

 

Odpowiedzi rodziców na zamieszczone pytania w ankiecie:

1. Czy zostali Państwo zapoznani z podstawą programową wychowania przedszkolnego?

Twierdząco na to pytanie odpowiedział 37 osób, czy 100% ankietowanych rodziców.

 

2. Czego Pańskie dziecko uczy się w przedszkolu i jakie umiejętności nabywa (proszę  o wstawienie znaku „X” jeśli Państwa zdaniem dziecko nabywa daną umiejętność):

a)     samodzielności

36 osób - 97%

b)    czynności samoobsługowych

36 osób - 97%

c)     współpracy w grupie

37 osób – 100%

d)    kontrolowania emocji i wyrażania swoich uczuć

36 osób - 97%

e)     tolerancji, akceptacji

37 osób – 100%

f)     przedstawiania otaczającej rzeczywistości w różnych formach plastycznych

34 osób – 92%

g)    wierszy, piosenek

37 osób – 100%

h)    wypowiadania się na różne tematy z zachowaniem poprawności językowej

37 osób – 100%

i)      gotowości na nauki czytania i pisania

32 osób – 86%

j)      pojęć matematycznych

33 osób – 89%

k)    zasad bezpieczeństwa

36 osób - 97%

l)      postaw patriotycznych i obywatelskich

37 osób  100%

m)   inne:

Þ   Jestem bardzo zadowolona z tego że dziecko nabyło wszystkich wyżej wymienionych umiejętności. Dowiedziało się również, kiedy trzeba mówić „Proszę”, „Dziękuję”.

 

 

Wykres prezentujący odpowiedzi rodziców:

 

Jak wynika z danych zamieszczonych w tabeli i zaprezentowanych na wykresie nr 1 wszyscy rodzice (100%) uważają, że  dzieci uczą się współpracy w grupie, tolerancji, akceptacji, wierszyków, piosenek, umiejętności wypowiadania się na różne tematy z zachowaniem poprawności językowej oraz postaw patriotycznych i obywatelskich.

Wielu rodziców (36 osób – 97%) stwierdziła, że dzieci rozwijają swoją samodzielność, umiejętność kontrolowania i wyrażania swoich emocji, poszerzyły również wiedzę na temat bezpieczeństwa.

Znaczna część ankietowanych (powyżej 86%) sądzi, że dzieci mają możliwość w przedszkolu przedstawiać otaczającą rzeczywistość za pomocą różnych form plastycznych, są przygotowywane również do osiągnięcia gotowości nauki czytania i pisania oraz kształtowane są w śród dzieci pojęcia matematyczne.

 

3.   Czy Państwa zadaniem nauczyciele prowadzą zajęcia dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka?

a)     TAK

b)    NIE

Twierdząco odpowiedziało 34 rodziców, co stanowi 92%.

Negatywnie odpowiedziały 3 osoby, co stanowi 8%.

                     

4. Czy są Państwo zadowoleni z oferty edukacyjnej przedszkola? Jeśli nie to co by Państwo zmienili, dodali do oferty?

a)     TAK

b)    NIE

Wszyscy ankietowani (100%) uznali, że są zadowolenia z oferty przedszkola. Dwie osoby dopisały, że warto by było jednak poszerzyć ofertę przedszkola o zajęcia z rytmiki, gdyż brak regularnych zajęć umuzykalniających.

 

5. Czy wie Pani/Pan w jaki sposób nauczyciele dokonują obserwacji/diagnozy Państwa dziecka?

a)     TAK

b)    NIE

Twierdząco odpowiedziało 32 rodziców, co stanowi 86%.

Negatywnie odpowiedziało 5 rodziców, co stanowi 14%.

                    

6. Czy są Państwo informowani o bieżących sukcesach i problemach swojego dziecka? Jeśli tak, to jak często?

a)     TAK

b)    NIE

Twierdząco odpowiedziało 35 osób ankietowanych, co daje 95%.

Przecząco odpowiedziało 3 osoby ankietowane, co daje 5%.

W śród odpowiedzi dotyczącej częstotliwości otrzymywanych informacji na temat dziecka od nauczyciela padły następujące odpowiedzi:

 

Þ   tak często jak jest potrzeba x6;

Þ   co miesiąc x4;

Þ   różnie;

Þ   pod koniec tygodnia;

Þ   raz w tygodniu x2;

Þ   zawsze, kiedy zapytam x2;

Þ   systematycznie;

Þ   podczas spotkań z wychowawcą, dyrektorem;

Þ   na bieżąco;

Þ   codziennie.

 

7. Czy jest Pani/Pan zadowolony ze sposobu przekazywania informacji o trudnościach  i postępach swojego dziecka? Jeśli nie, proszę podać przyczynę niezadowolenia.

a)     TAK

b)    NIE

Twierdząco odpowiedziało 36 rodziców, co stanowi 97%.

Przecząco odpowiedział 1 rodzic, co stanowi 3%.

W śród przyczyn niezadowolenia padła odpowiedź:

Þ   Informacje nie są przekazywane.

                 

8. Czy nauczyciele informują Państwa jak zamierzają pracować z Waszymi dziećmi  w celu opanowania umiejętności z zakresu podstawy programowej?

a)     TAK

b)    NIE

Twierdząco odpowiedziało 32 rodziców, co stanowi 86%.

Przecząco odpowiedział 5 rodziców, co stanowi 14%.

                

9. Czy dostrzegają Państwo postępy edukacyjne swojego dziecka?

a)     TAK

b)    NIE

Wszyscy ankietowani (100%) zauważają postępy edukacyjne poczynione u swojego dziecka.

 

10. Czy nauczyciele udzielają wskazówek jak pracować z dziećmi w domu, żeby mogły opanowało umiejętności określone w podstawie programowej?

a)     TAK

b)    NIE

Twierdząco odpowiedziało 29 ankietowanych rodziców, co stanowi 78%.

Przecząco odpowiedziało 8 ankietowanych rodziców, co stanowi 22%.

                                 

 

11. Czy odczuwa Pani/Pan możliwość współdziałania w sprawach przedszkola? (proszę
o wstawienie znaku „X” jeśli Państwo się zgadza)

 

a)     uczestnictwo w zajęciach otwartych

27 osób – 73%

b)    uczestnictwo oraz możliwość w organizacji imprez przedszkolnych, np.: piknik rodzinny, andrzejki

37 osób – 100%

c)     maja Państwo możliwość współdecydowania w organizacji i planowaniu wycieczek przedszkolnych

36 osób – 97%

d)    inne:

Þ   brak odpowiedzi

 

 

                            

Jak wynika z danych zamieszczonych w tabeli i zaprezentowanych na wykresie nr 8 wszyscy rodzice (100%) uważają, że  mają możliwość w uczestniczeniu oraz organizowaniu imprez przedszkolnych.

Znaczna część ankietowanych (36 osób – 97%) uważa, że ma możliwość współdecydowania jeśli chodzi o organizację wycieczek przedszkolnych.

Najmniej procent otrzymał podpunkt dotyczący możliwości uczestniczenia w zajęciach otwartych.

 

B.    Ankiety przeprowadzone wśród nauczycieli

W badaniach wzięło udział 6 nauczycieli, którzy prowadzą zajęcia w oddziałach przedszkolnych oraz zajęcia indywidualne.

Odpowiedzi nauczycieli na zamieszczone pytania w ankiecie:

1. Czy placówka zapewnia odpowiednie warunki do realizacji podstawy wychowania przedszkolnego?

a)     TAK

b)    NIE

Wszyscy nauczyciele (100%) odpowiedzieli twierdząco na powyższe pytanie.

 

2.Czego dzieci uczą się w przedszkolu i jakie umiejętności nabywają?

 

TAK

NIE

a)     samodzielności

100%

0%

b)    czynności samoobsługowych

100%

0%

c)     współpracy w grupie

100%

0%

d)    kontrolowania emocji i wyrażania swoich uczuć

100%

0%

e)     tolerancji, akceptacji

100%

0%

f)     przedstawiania otoczenia rzeczywistości w różnych formach plastycznych

100%

0%

g)    wierszy, piosenek

100%

0%

h)    wypowiadania się na różne tematy z zachowaniem poprawności językowej

100%

0%

i)      gotowości na nauki czytania i pisania

100%

0%

j)      pojęć matematycznych

100%

0%

k)    zasad bezpieczeństwa

100%

0%

l)      postaw patriotycznych i obywatelskich

100%

0%

m)   inne

Þ   dbania o prawidłową postawę ciała;

Þ   rozwijanie aktywności fizycznej;

Þ   wrażliwości na piękno przyrody.

 

3.Czy w placówce prowadzone są zajęcia zgodne z indywidualnymi potrzebami  i możliwościami dziecka?

a)     TAK

b)    NIE

Wszyscy nauczyciele zaznaczyli odpowiedź „TAK” – 100%

 

4. Czy przedszkole poszerza swoją ofertę edukacyjną?

 

TAK

NIE

a)     zajęcia logopedyczne

100%

0 %

b)    zajęcia korekcyjne

100%

0  %

c)     inne

Þ   brak odpowiedzi

 

5. Czy prowadzi Pani/Pan obserwację pedagogiczną /diagnozę przedszkolną mającą na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci?

a)     TAK

b)    NIE

Wszyscy nauczyciele odpowiedzieli twierdząco – 100%

 

6. Czy formułuje Pan/Pani wnioski do dalszej pracy z dzieckiem oraz do pracy z grupą na podstawie przeprowadzonych obserwacji/diagnoz?

a)     TAK

b)    NIE

Wszyscy nauczyciele odpowiedzieli twierdząco – 100%

 

 7. Czy przekazuje Pani/Pan rodzicom informacje o dziecku zgromadzone w wyniku obserwacji/diagnozy przedszkolnej?

a)     TAK

b)    NIE

Wszyscy nauczyciele zaznaczyli odpowiedź „TAK” – 100%

 

8. Czy zapoznała Pani/Pan rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego, metodami pracy i organizacją pracy z dziećmi?

a)     TAK

b)    NIE

Wszyscy nauczyciele zaznaczyli odpowiedź „TAK” – 100%

 

9. W jaki sposób i jak często informuje Pani/Pan rodziców o zadaniach wychowawczych i kształtujących realizowanych w przedszkolu oraz o sukcesach i trudnościach dziecka?

Wśród odpowiedzi znalazły się następujące odpowiedzi:

Þ   rozmowy indywidualne w ciągu całego roku x5;

Þ   poprzez porady x2;

Þ   rozmowy indywidualne, przynajmniej jeden raz w miesiącu;

Þ   zawsze kiedy nastąpi taka potrzeba x3;

Þ   zawsze, kiedy rodzic poprosi o udzielenie informacji.

 

10. Jakie formy współpracy z rodzicami ustaliła Pani/Pan w celu włączania ich do kształcenia i nabywania u dziecka określonych w podstawie programowej wiadomości i umiejętności?

 

 

TAK

NIE

a)     zajęcia otwarte

50%

50%

b)    zabawy integracyjne z rodzicami, np.: podczas zabawy andrzejkowej, pikniku rodzinnego

100%

0%

c)     włączanie rodziców do organizacji wycieczek edukacyjnych

100%

0%

d)    inne

Þ   zajęcia plastyczne;

Þ   zajęcia techniczne.

 

 VII.         Odpowiedzi na pytania kluczowe:

Czy nauczyciele znają i realizują podstawę programową zgodnie z zaleceniami jej realizacji?

Z analizy ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli oraz rodziców wynika, że wszyscy znają podstawę programową wychowania przedszkolnego.

Czy nauczyciele analizują osiągnięcia dzieci, prowadzę obserwację/diagnozę każdego dziecka?

Zgodnie z informacjami otrzymanymi z anonimowych ankiet wszyscy nauczyciele prowadzą obserwację dzieci, analizują ich osiągnięcia oraz trudności. Kiedy zauważą trudności wśród dzieci podejmują działania mające na celu ich zniwelowanie. Również przeważająca część rodziców (ok. 90%) posiada wiedzę na temat prowadzonych przez nauczycieli obserwacji oraz wynikających z nich informacji.

Czy oferta przedszkola jest różnorodna i wpływa na wszechstronny rozwój dziecka?

Z analizy ankiet wnika, że przedszkole spełnia oczekiwania rodziców, jedynie 2 rodziców poszerzyłoby ofertę przedszkola o zajęcia z rytmiki. Rodzice są zadowoleni z funkcjonowania przedszkola oraz prowadzących zajęć, dostrzegają iż prowadzone zajęcia są różnorodne
i wpływają na rozwój oraz opanowanie umiejętności przez dzieci w różnych aspektach rozwoju.

 

VIII.         Wnioski:

 

Þ   nauczyciele i rodzice znają podstawę programową;

Þ   dzieci podczas pobytu w przedszkolu nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;

Þ   nauczyciele dokonują obserwacji / diagnoz dzieci;

Þ   rodzice są informowani przez nauczycieli o poczynionych postępach dzieci oraz trudnościach z jakimi się napotykają;

Þ   nauczyciele starają się dostosować ćwiczenia do indywidualnych potrzeb dziecka, co również 92% rodziców zauważa;

Þ   rodzice dostrzegają postępy poczynione przez dzieci;

Þ   należy zwrócić uwagę na możliwość organizowania większej ilości zajęć otwartych;

Þ   niektórzy rodzice zwracają uwagę na brak udzielanych im informacje na temat dziecka oraz wiedzy jak należy pracować w domu, aby dziecko osiągnęło umiejętności których nieposiana.

 

 Załącziki

Ankieta dla nauczycieli: 

Ankieta dla nauczycieli:

Uprzejmie zwracamy się z prośbą o anonimowe wypełnienie ankiety opracowanej przez zespół ewaluacyjny naszego przedszkola.

Celem ewaluacji wewnętrznej jest zbadanie informacji na temat realizacji przez przedszkole wymagania nr 3 tj.– „Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.” 

 

1. Czy placówka zapewnia odpowiednie warunki do realizacji podstawy wychowania przedszkolnego?

a)     TAK

b)    NIE

 

2. Czego dzieci uczą się w przedszkolu i jakie umiejętności nabywają?

 

TAK

NIE

a)     samodzielności

 

 

b)    czynności samoobsługowych

 

 

c)     współpracy w grupie

 

 

d)    kontrolowania emocji i wyrażania swoich uczuć

 

 

e)     tolerancji, akceptacji

 

 

f)     przedstawiania otoczenia rzeczywistości w różnych formach plastycznych

 

 

g)    wierszy, piosenek

 

 

h)    wypowiadania się na różne tematy z zachowaniem poprawności językowej

 

 

i)      gotowości na nauki czytania i pisania

 

 

j)      pojęć matematycznych

 

 

k)    zasad bezpieczeństwa

 

 

l)      postaw patriotycznych i obywatelskich

 

 

m)   inne

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

3. Czy w placówce prowadzone są zajęcia zgodne z indywidualnymi potrzebami  i możliwościami dziecka?

a)     TAK

b)    NIE

 

4. Czy przedszkole poszerza swoją ofertę edukacyjną?

 

TAK

NIE

a)     zajęcia logopedyczne

 

 

b)    zajęcia korekcyjne

 

 

c)     inne

…………………………………………………………………………………

 

5. Czy prowadzi Pani/Pan obserwację pedagogiczną /diagnozę przedszkolną mającą na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci?

a)     TAK

b)    NIE

 

6. Czy formułuje Pan/Pani wnioski do dalszej pracy z dzieckiem oraz do pracy z grupą na podstawie przeprowadzonych obserwacji/diagnoz?

a)     TAK

b)    NIE

 

7. Czy przekazuje Pani/Pan rodzicom informacje o dziecku zgromadzone w wyniku obserwacji/diagnozy przedszkolnej?

a)     TAK

b)    NIE

 

8. Czy zapoznała Pani/Pan rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego, metodami pracy i organizacją pracy z dziećmi?

a)     TAK

b)    NIE

 

9. W jaki sposób i jak często informuje Pani/Pan rodziców o zadaniach wychowawczych i kształtujących realizowanych w przedszkolu oraz o sukcesach i trudnościach dziecka?

 

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

10. Jakie formy współpracy z rodzicami ustaliła Pani/Pan w celu włączania ich do kształcenia i nabywania u dziecka określonych w podstawie programowej wiadomości i umiejętności?

 

TAK

NIE

a)     zajęcia otwarte

 

 

b)    zabawy integracyjne z rodzicami, np.: podczas zabawy andrzejkowej, pikniku rodzinnego

 

 

c)     włączanie rodziców do organizacji wycieczek edukacyjnych

 

 

d)    inne

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 Ankieta dla rodziców:

Ankieta dla rodziców

Uprzejmie zwracamy się z prośbą o anonimowe wypełnienie ankiety opracowanej przez zespół ewaluacyjny naszego przedszkola.

Celem ewaluacji wewnętrznej jest zbadanie informacji na temat realizacji przez przedszkole  wymagania nr 3 tj.– „Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.” 

1. Czy zostali Państwo zapoznani z podstawą programową wychowania przedszkolnego?

a)     TAK

b)    NIE

 

2. Czego Pańskie dziecko uczy się w przedszkolu i jakie umiejętności nabywa (proszę  o wstawienie znaku „X” jeśli Państwa zdaniem dziecko nabywa daną umiejętność):

a)     samodzielności

 

b)    czynności samoobsługowych

 

c)     współpracy w grupie

 

d)    kontrolowania emocji i wyrażania swoich uczuć

 

e)     tolerancji, akceptacji

 

f)     przedstawiania otaczającej rzeczywistości w różnych formach plastycznych

 

g)    wierszy, piosenek

 

h)    wypowiadania się na różne tematy z zachowaniem poprawności językowej

 

i)      gotowości na nauki czytania i pisania

 

j)      pojęć matematycznych

 

k)    zasad bezpieczeństwa

 

l)      postaw patriotycznych i obywatelskich

 

m)   inne:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

3.Czy Państwa zadaniem nauczyciele prowadzą zajęcia dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka?

a)     TAK

b)    NIE

 

4. Czy są Państwo zadowoleni z oferty edukacyjnej przedszkola? Jeśli nie to co by Państwo zmienili, dodali do oferty?

a)     TAK

b)    NIE

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

5. Czy wie Pani/Pan w jaki sposób nauczyciele dokonują obserwacji/diagnozy Państwa dziecka?

a)     TAK

b)    NIE

 

6. Czy są Państwo informowani o bieżących sukcesach i problemach swojego dziecka? Jeśli tak, to jak często?

a)     TAK

………………………………………………………………………………….

b)    NIE

 

7. Czy jest Pani/Pan zadowolony ze sposobu przekazywania informacji o trudnościach  i postępach swojego dziecka? Jeśli nie, proszę podać przyczynę niezadowolenia.

a)     TAK

b)    NIE

………………………………………………………………………………….

 

8. Czy nauczyciele informują Państwa jak zamierzają pracować z Waszymi dziećmi
w celu opanowania umiejętności z zakresu podstawy programowej?

a)     TAK

b)    NIE

 

9. Czy dostrzegają Państwo postępy edukacyjne swojego dziecka?

a)     TAK

b)    NIE

 

10. Czy nauczyciele udzielają wskazówek jak pracować z dziećmi w domu, żeby mogły opanowało umiejętności określone w podstawie programowej?

a)     TAK

b)    NIE

 

11. Czy odczuwa Pani/Pan możliwość współdziałania w sprawach przedszkola? (proszę  o wstawienie znaku „X” jeśli Państwo się zgadza)

a)     uczestnictwo w zajęciach otwartych

 

b)    uczestnictwo oraz możliwość w organizacji imprez przedszkolnych, np.: piknik rodzinny, andrzejki

 

c)     maja Państwo możliwość współdecydowania w organizacji i planowaniu wycieczek przedszkolnych

 

d)    inne:

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………