Ewaluacja wewnętrzna
Komunalne Przedszkole w Szczurowej
Przedmiot ewaluacji:
Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
Spis treści:
I. Cel ewaluacji.
II. Zakres ewaluacji.
III. Pytania kluczowe ewaluacji.
IV. Metodologia ewaluacji.
V. Terminy przeprowadzenia czynności ewaluacyjnych.
VI. Analiza wyników ewaluacji.
VII. Wnioski.
Załączniki:
- Ankieta dla nauczycieli.
- Ankieta dla rodziców.
Osoby przeprowadzające ewaluacje:
- Mgr Monika Piwowarczyk
- Mgr Stanisława Tomaszek
I. Cel ewaluacji:
- Zbadanie czy dzieci nabywają wiadomości i umiejętności zgodnie z podstawą programową.
- Zbadanie czy stosowane: metody, formy i środki realizacji podstawy programowej są skuteczne.
- Uzyskanie informacji o sposobie analizowania osiągnięć dziecka, ze zwróceniem uwagi na ich możliwości rozwojowe.
II. Zakres ewaluacji:
- Wymaganie nr 3 – Dzieci nabywają zdolności i umiejętności określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
III. Pytania kluczowe ewaluacji:
- Czy nauczyciele znają i realizują podstawę programową zgodnie z zaleceniami jej realizacji?
- Czy nauczyciele analizują osiągnięcia dzieci, prowadzę obserwację/diagnozę każdego dziecka?
- Czy oferta przedszkola jest różnorodna i wpływa na wszechstronny rozwój dziecka?
IV. Metodologia ewaluacji:
- Ankieta dla nauczycieli.
- Ankieta dla rodziców.
V. Terminy przeprowadzenia czynności ewaluacyjnych:
- Opracowanie zagadnień kluczowych do ewaluacji – 05.10.2018r.
- Opracowanie narzędzi do ewaluacji – 15.10.2018r.
- Przeprowadzenie badań, zebranie informacji – 20.11.2018r.
- Opracowanie wyników i wniosków – do 20.01.2019r.
- Przedstawienie radzie pedagogicznej raportu z badań i zamieszczenie go na stronie internetowej do ogólnego wglądu – 01.02.2019r.
VI. Analiza wyników ewaluacji:
A. Ankiety przeprowadzone wśród rodziców
W celu przeprowadzenia ewaluacji wewnętrznej rozdano 50 ankiet losowo wybranym rodzicom z oddziału: „Piraci”, „Krasnoludki” oraz „Biedronki”. Liczba zwróconych ankiet wyniosła 37.
Odpowiedzi rodziców na zamieszczone pytania w ankiecie:
1. Czy zostali Państwo zapoznani z podstawą programową wychowania przedszkolnego?
Twierdząco na to pytanie odpowiedział 37 osób, czy 100% ankietowanych rodziców.
2. Czego Pańskie dziecko uczy się w przedszkolu i jakie umiejętności nabywa (proszę o wstawienie znaku „X” jeśli Państwa zdaniem dziecko nabywa daną umiejętność):
a) samodzielności |
36 osób - 97% |
b) czynności samoobsługowych |
36 osób - 97% |
c) współpracy w grupie |
37 osób – 100% |
d) kontrolowania emocji i wyrażania swoich uczuć |
36 osób - 97% |
e) tolerancji, akceptacji |
37 osób – 100% |
f) przedstawiania otaczającej rzeczywistości w różnych formach plastycznych |
34 osób – 92% |
g) wierszy, piosenek |
37 osób – 100% |
h) wypowiadania się na różne tematy z zachowaniem poprawności językowej |
37 osób – 100% |
i) gotowości na nauki czytania i pisania |
32 osób – 86% |
j) pojęć matematycznych |
33 osób – 89% |
k) zasad bezpieczeństwa |
36 osób - 97% |
l) postaw patriotycznych i obywatelskich |
37 osób 100% |
m) inne: Þ Jestem bardzo zadowolona z tego że dziecko nabyło wszystkich wyżej wymienionych umiejętności. Dowiedziało się również, kiedy trzeba mówić „Proszę”, „Dziękuję”. |
|
Wykres prezentujący odpowiedzi rodziców:
Jak wynika z danych zamieszczonych w tabeli i zaprezentowanych na wykresie nr 1 wszyscy rodzice (100%) uważają, że dzieci uczą się współpracy w grupie, tolerancji, akceptacji, wierszyków, piosenek, umiejętności wypowiadania się na różne tematy z zachowaniem poprawności językowej oraz postaw patriotycznych i obywatelskich.
Wielu rodziców (36 osób – 97%) stwierdziła, że dzieci rozwijają swoją samodzielność, umiejętność kontrolowania i wyrażania swoich emocji, poszerzyły również wiedzę na temat bezpieczeństwa.
Znaczna część ankietowanych (powyżej 86%) sądzi, że dzieci mają możliwość w przedszkolu przedstawiać otaczającą rzeczywistość za pomocą różnych form plastycznych, są przygotowywane również do osiągnięcia gotowości nauki czytania i pisania oraz kształtowane są w śród dzieci pojęcia matematyczne.
3. Czy Państwa zadaniem nauczyciele prowadzą zajęcia dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka?
a) TAK
b) NIE
Twierdząco odpowiedziało 34 rodziców, co stanowi 92%.
Negatywnie odpowiedziały 3 osoby, co stanowi 8%.
4. Czy są Państwo zadowoleni z oferty edukacyjnej przedszkola? Jeśli nie to co by Państwo zmienili, dodali do oferty?
a) TAK
b) NIE
Wszyscy ankietowani (100%) uznali, że są zadowolenia z oferty przedszkola. Dwie osoby dopisały, że warto by było jednak poszerzyć ofertę przedszkola o zajęcia z rytmiki, gdyż brak regularnych zajęć umuzykalniających.
5. Czy wie Pani/Pan w jaki sposób nauczyciele dokonują obserwacji/diagnozy Państwa dziecka?
a) TAK
b) NIE
Twierdząco odpowiedziało 32 rodziców, co stanowi 86%.
Negatywnie odpowiedziało 5 rodziców, co stanowi 14%.
6. Czy są Państwo informowani o bieżących sukcesach i problemach swojego dziecka? Jeśli tak, to jak często?
a) TAK
b) NIE
Twierdząco odpowiedziało 35 osób ankietowanych, co daje 95%.
Przecząco odpowiedziało 3 osoby ankietowane, co daje 5%.
W śród odpowiedzi dotyczącej częstotliwości otrzymywanych informacji na temat dziecka od nauczyciela padły następujące odpowiedzi:
Þ tak często jak jest potrzeba x6;
Þ co miesiąc x4;
Þ różnie;
Þ pod koniec tygodnia;
Þ raz w tygodniu x2;
Þ zawsze, kiedy zapytam x2;
Þ systematycznie;
Þ podczas spotkań z wychowawcą, dyrektorem;
Þ na bieżąco;
Þ codziennie.
7. Czy jest Pani/Pan zadowolony ze sposobu przekazywania informacji o trudnościach i postępach swojego dziecka? Jeśli nie, proszę podać przyczynę niezadowolenia.
a) TAK
b) NIE
Twierdząco odpowiedziało 36 rodziców, co stanowi 97%.
Przecząco odpowiedział 1 rodzic, co stanowi 3%.
W śród przyczyn niezadowolenia padła odpowiedź:
Þ Informacje nie są przekazywane.
8. Czy nauczyciele informują Państwa jak zamierzają pracować z Waszymi dziećmi w celu opanowania umiejętności z zakresu podstawy programowej?
a) TAK
b) NIE
Twierdząco odpowiedziało 32 rodziców, co stanowi 86%.
Przecząco odpowiedział 5 rodziców, co stanowi 14%.
9. Czy dostrzegają Państwo postępy edukacyjne swojego dziecka?
a) TAK
b) NIE
Wszyscy ankietowani (100%) zauważają postępy edukacyjne poczynione u swojego dziecka.
10. Czy nauczyciele udzielają wskazówek jak pracować z dziećmi w domu, żeby mogły opanowało umiejętności określone w podstawie programowej?
a) TAK
b) NIE
Twierdząco odpowiedziało 29 ankietowanych rodziców, co stanowi 78%.
Przecząco odpowiedziało 8 ankietowanych rodziców, co stanowi 22%.
11. Czy odczuwa Pani/Pan możliwość współdziałania w sprawach przedszkola? (proszę
o wstawienie znaku „X” jeśli Państwo się zgadza)
a) uczestnictwo w zajęciach otwartych |
27 osób – 73% |
b) uczestnictwo oraz możliwość w organizacji imprez przedszkolnych, np.: piknik rodzinny, andrzejki |
37 osób – 100% |
c) maja Państwo możliwość współdecydowania w organizacji i planowaniu wycieczek przedszkolnych |
36 osób – 97% |
d) inne: Þ brak odpowiedzi |
|
Jak wynika z danych zamieszczonych w tabeli i zaprezentowanych na wykresie nr 8 wszyscy rodzice (100%) uważają, że mają możliwość w uczestniczeniu oraz organizowaniu imprez przedszkolnych.
Znaczna część ankietowanych (36 osób – 97%) uważa, że ma możliwość współdecydowania jeśli chodzi o organizację wycieczek przedszkolnych.
Najmniej procent otrzymał podpunkt dotyczący możliwości uczestniczenia w zajęciach otwartych.
B. Ankiety przeprowadzone wśród nauczycieli
W badaniach wzięło udział 6 nauczycieli, którzy prowadzą zajęcia w oddziałach przedszkolnych oraz zajęcia indywidualne.
Odpowiedzi nauczycieli na zamieszczone pytania w ankiecie:
1. Czy placówka zapewnia odpowiednie warunki do realizacji podstawy wychowania przedszkolnego?
a) TAK
b) NIE
Wszyscy nauczyciele (100%) odpowiedzieli twierdząco na powyższe pytanie.
2.Czego dzieci uczą się w przedszkolu i jakie umiejętności nabywają?
|
TAK |
NIE |
a) samodzielności |
100% |
0% |
b) czynności samoobsługowych |
100% |
0% |
c) współpracy w grupie |
100% |
0% |
d) kontrolowania emocji i wyrażania swoich uczuć |
100% |
0% |
e) tolerancji, akceptacji |
100% |
0% |
f) przedstawiania otoczenia rzeczywistości w różnych formach plastycznych |
100% |
0% |
g) wierszy, piosenek |
100% |
0% |
h) wypowiadania się na różne tematy z zachowaniem poprawności językowej |
100% |
0% |
i) gotowości na nauki czytania i pisania |
100% |
0% |
j) pojęć matematycznych |
100% |
0% |
k) zasad bezpieczeństwa |
100% |
0% |
l) postaw patriotycznych i obywatelskich |
100% |
0% |
m) inne Þ dbania o prawidłową postawę ciała; Þ rozwijanie aktywności fizycznej; Þ wrażliwości na piękno przyrody. |
3.Czy w placówce prowadzone są zajęcia zgodne z indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecka?
a) TAK
b) NIE
Wszyscy nauczyciele zaznaczyli odpowiedź „TAK” – 100%
4. Czy przedszkole poszerza swoją ofertę edukacyjną?
|
TAK |
NIE |
a) zajęcia logopedyczne |
100% |
0 % |
b) zajęcia korekcyjne |
100% |
0 % |
c) inne Þ brak odpowiedzi |
5. Czy prowadzi Pani/Pan obserwację pedagogiczną /diagnozę przedszkolną mającą na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci?
a) TAK
b) NIE
Wszyscy nauczyciele odpowiedzieli twierdząco – 100%
6. Czy formułuje Pan/Pani wnioski do dalszej pracy z dzieckiem oraz do pracy z grupą na podstawie przeprowadzonych obserwacji/diagnoz?
a) TAK
b) NIE
Wszyscy nauczyciele odpowiedzieli twierdząco – 100%
7. Czy przekazuje Pani/Pan rodzicom informacje o dziecku zgromadzone w wyniku obserwacji/diagnozy przedszkolnej?
a) TAK
b) NIE
Wszyscy nauczyciele zaznaczyli odpowiedź „TAK” – 100%
8. Czy zapoznała Pani/Pan rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego, metodami pracy i organizacją pracy z dziećmi?
a) TAK
b) NIE
Wszyscy nauczyciele zaznaczyli odpowiedź „TAK” – 100%
9. W jaki sposób i jak często informuje Pani/Pan rodziców o zadaniach wychowawczych i kształtujących realizowanych w przedszkolu oraz o sukcesach i trudnościach dziecka?
Wśród odpowiedzi znalazły się następujące odpowiedzi:
Þ rozmowy indywidualne w ciągu całego roku x5;
Þ poprzez porady x2;
Þ rozmowy indywidualne, przynajmniej jeden raz w miesiącu;
Þ zawsze kiedy nastąpi taka potrzeba x3;
Þ zawsze, kiedy rodzic poprosi o udzielenie informacji.
10. Jakie formy współpracy z rodzicami ustaliła Pani/Pan w celu włączania ich do kształcenia i nabywania u dziecka określonych w podstawie programowej wiadomości i umiejętności?
|
TAK |
NIE |
a) zajęcia otwarte |
50% |
50% |
b) zabawy integracyjne z rodzicami, np.: podczas zabawy andrzejkowej, pikniku rodzinnego |
100% |
0% |
c) włączanie rodziców do organizacji wycieczek edukacyjnych |
100% |
0% |
d) inne Þ zajęcia plastyczne; Þ zajęcia techniczne. |
VII. Odpowiedzi na pytania kluczowe:
Czy nauczyciele znają i realizują podstawę programową zgodnie z zaleceniami jej realizacji?
Z analizy ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli oraz rodziców wynika, że wszyscy znają podstawę programową wychowania przedszkolnego.
Czy nauczyciele analizują osiągnięcia dzieci, prowadzę obserwację/diagnozę każdego dziecka?
Zgodnie z informacjami otrzymanymi z anonimowych ankiet wszyscy nauczyciele prowadzą obserwację dzieci, analizują ich osiągnięcia oraz trudności. Kiedy zauważą trudności wśród dzieci podejmują działania mające na celu ich zniwelowanie. Również przeważająca część rodziców (ok. 90%) posiada wiedzę na temat prowadzonych przez nauczycieli obserwacji oraz wynikających z nich informacji.
Czy oferta przedszkola jest różnorodna i wpływa na wszechstronny rozwój dziecka?
Z analizy ankiet wnika, że przedszkole spełnia oczekiwania rodziców, jedynie 2 rodziców poszerzyłoby ofertę przedszkola o zajęcia z rytmiki. Rodzice są zadowoleni z funkcjonowania przedszkola oraz prowadzących zajęć, dostrzegają iż prowadzone zajęcia są różnorodne
i wpływają na rozwój oraz opanowanie umiejętności przez dzieci w różnych aspektach rozwoju.
VIII. Wnioski:
Þ nauczyciele i rodzice znają podstawę programową;
Þ dzieci podczas pobytu w przedszkolu nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
Þ nauczyciele dokonują obserwacji / diagnoz dzieci;
Þ rodzice są informowani przez nauczycieli o poczynionych postępach dzieci oraz trudnościach z jakimi się napotykają;
Þ nauczyciele starają się dostosować ćwiczenia do indywidualnych potrzeb dziecka, co również 92% rodziców zauważa;
Þ rodzice dostrzegają postępy poczynione przez dzieci;
Þ należy zwrócić uwagę na możliwość organizowania większej ilości zajęć otwartych;
Þ niektórzy rodzice zwracają uwagę na brak udzielanych im informacje na temat dziecka oraz wiedzy jak należy pracować w domu, aby dziecko osiągnęło umiejętności których nieposiana.
Załącziki
Ankieta dla nauczycieli:
Ankieta dla nauczycieli:
Uprzejmie zwracamy się z prośbą o anonimowe wypełnienie ankiety opracowanej przez zespół ewaluacyjny naszego przedszkola.
Celem ewaluacji wewnętrznej jest zbadanie informacji na temat realizacji przez przedszkole wymagania nr 3 tj.– „Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.”
1. Czy placówka zapewnia odpowiednie warunki do realizacji podstawy wychowania przedszkolnego?
a) TAK
b) NIE
2. Czego dzieci uczą się w przedszkolu i jakie umiejętności nabywają?
|
TAK |
NIE |
a) samodzielności |
|
|
b) czynności samoobsługowych |
|
|
c) współpracy w grupie |
|
|
d) kontrolowania emocji i wyrażania swoich uczuć |
|
|
e) tolerancji, akceptacji |
|
|
f) przedstawiania otoczenia rzeczywistości w różnych formach plastycznych |
|
|
g) wierszy, piosenek |
|
|
h) wypowiadania się na różne tematy z zachowaniem poprawności językowej |
|
|
i) gotowości na nauki czytania i pisania |
|
|
j) pojęć matematycznych |
|
|
k) zasad bezpieczeństwa |
|
|
l) postaw patriotycznych i obywatelskich |
|
|
m) inne ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… |
3. Czy w placówce prowadzone są zajęcia zgodne z indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecka?
a) TAK
b) NIE
4. Czy przedszkole poszerza swoją ofertę edukacyjną?
|
TAK |
NIE |
a) zajęcia logopedyczne |
|
|
b) zajęcia korekcyjne |
|
|
c) inne ………………………………………………………………………………… |
5. Czy prowadzi Pani/Pan obserwację pedagogiczną /diagnozę przedszkolną mającą na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci?
a) TAK
b) NIE
6. Czy formułuje Pan/Pani wnioski do dalszej pracy z dzieckiem oraz do pracy z grupą na podstawie przeprowadzonych obserwacji/diagnoz?
a) TAK
b) NIE
7. Czy przekazuje Pani/Pan rodzicom informacje o dziecku zgromadzone w wyniku obserwacji/diagnozy przedszkolnej?
a) TAK
b) NIE
8. Czy zapoznała Pani/Pan rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego, metodami pracy i organizacją pracy z dziećmi?
a) TAK
b) NIE
9. W jaki sposób i jak często informuje Pani/Pan rodziców o zadaniach wychowawczych i kształtujących realizowanych w przedszkolu oraz o sukcesach i trudnościach dziecka?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
10. Jakie formy współpracy z rodzicami ustaliła Pani/Pan w celu włączania ich do kształcenia i nabywania u dziecka określonych w podstawie programowej wiadomości i umiejętności?
|
TAK |
NIE |
a) zajęcia otwarte |
|
|
b) zabawy integracyjne z rodzicami, np.: podczas zabawy andrzejkowej, pikniku rodzinnego |
|
|
c) włączanie rodziców do organizacji wycieczek edukacyjnych |
|
|
d) inne …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… |
Ankieta dla rodziców:
Ankieta dla rodziców
Uprzejmie zwracamy się z prośbą o anonimowe wypełnienie ankiety opracowanej przez zespół ewaluacyjny naszego przedszkola.
Celem ewaluacji wewnętrznej jest zbadanie informacji na temat realizacji przez przedszkole wymagania nr 3 tj.– „Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.”
1. Czy zostali Państwo zapoznani z podstawą programową wychowania przedszkolnego?
a) TAK
b) NIE
2. Czego Pańskie dziecko uczy się w przedszkolu i jakie umiejętności nabywa (proszę o wstawienie znaku „X” jeśli Państwa zdaniem dziecko nabywa daną umiejętność):
a) samodzielności |
|
b) czynności samoobsługowych |
|
c) współpracy w grupie |
|
d) kontrolowania emocji i wyrażania swoich uczuć |
|
e) tolerancji, akceptacji |
|
f) przedstawiania otaczającej rzeczywistości w różnych formach plastycznych |
|
g) wierszy, piosenek |
|
h) wypowiadania się na różne tematy z zachowaniem poprawności językowej |
|
i) gotowości na nauki czytania i pisania |
|
j) pojęć matematycznych |
|
k) zasad bezpieczeństwa |
|
l) postaw patriotycznych i obywatelskich |
|
m) inne: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… |
|
3.Czy Państwa zadaniem nauczyciele prowadzą zajęcia dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka?
a) TAK
b) NIE
4. Czy są Państwo zadowoleni z oferty edukacyjnej przedszkola? Jeśli nie to co by Państwo zmienili, dodali do oferty?
a) TAK
b) NIE
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. Czy wie Pani/Pan w jaki sposób nauczyciele dokonują obserwacji/diagnozy Państwa dziecka?
a) TAK
b) NIE
6. Czy są Państwo informowani o bieżących sukcesach i problemach swojego dziecka? Jeśli tak, to jak często?
a) TAK
………………………………………………………………………………….
b) NIE
7. Czy jest Pani/Pan zadowolony ze sposobu przekazywania informacji o trudnościach i postępach swojego dziecka? Jeśli nie, proszę podać przyczynę niezadowolenia.
a) TAK
b) NIE
………………………………………………………………………………….
8. Czy nauczyciele informują Państwa jak zamierzają pracować z Waszymi dziećmi
w celu opanowania umiejętności z zakresu podstawy programowej?
a) TAK
b) NIE
9. Czy dostrzegają Państwo postępy edukacyjne swojego dziecka?
a) TAK
b) NIE
10. Czy nauczyciele udzielają wskazówek jak pracować z dziećmi w domu, żeby mogły opanowało umiejętności określone w podstawie programowej?
a) TAK
b) NIE
11. Czy odczuwa Pani/Pan możliwość współdziałania w sprawach przedszkola? (proszę o wstawienie znaku „X” jeśli Państwo się zgadza)
a) uczestnictwo w zajęciach otwartych |
|
b) uczestnictwo oraz możliwość w organizacji imprez przedszkolnych, np.: piknik rodzinny, andrzejki |
|
c) maja Państwo możliwość współdecydowania w organizacji i planowaniu wycieczek przedszkolnych |
|
d) inne: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… |
|