Statystyki

  • Odwiedziło nas: 408394
  • Do końca roku: 247 dni
  • Do wakacji: 54 dni

"Ja i moja mała Ojczyzna"

Projekt edukacyjny „Ja i moja mała Ojczyzna” Edukacja przedszkolna stanowi pierwszy szczebel w edukacji każdego człowieka, dlatego już w okresie przedszkolnym można wdrażać dziecko do poznawania dziedzictwa historycznego i kultury własnego narodu, jak również można kształtować postawy otwarte, nastawione na zrozumienie innych ludzkich kultur oraz zbliżeniu europejskiemu. Mała Ojczyzna to wszystko co nas otacza: przyroda, architektura, ludzie i stworzona przez nich kultura. Już od najmłodszych lat powinniśmy przybliżać dziecku region, w którym żyje, bo często jest tak, że dziecko zna to, co odległe, a nie zna zabytków, tradycji oraz historii miejsca swego zamieszkania. Lepsze poznanie i zrozumienie swoich korzeni wpływa na kształtowanie osobowości dziecka otwartego na otaczającą rzeczywistość. Uczy szanowania otaczającego świata, miłości do „małej Ojczyzny” oraz budzi szacunek do jej przeszłości. Wiek przedszkolny jest okresem, w którym dziecko pobiera pierwsze nauki z różnych obszarów edukacyjnych, które są ściśle ze sobą powiązane. Jedną z nich jest edukacja regionalna. Poprzez edukację regionalną możemy rozwijać szereg celów kształcących, przekazywać konkretna wiedze z zakresu historii, ekologii, przyrody a nawet muzyki i plastyki. Edukacja regionalna przybliża dziecku wartości moralne, intelektualne i religijne. Poznanie kultury swojego regionu powinno rozpocząć się już w przedszkolu, kiedy dziecko jest otwarte na nowe doświadczenia, a co najważniejsze rozpoczyna się kształtowanie poczucia systemu wartości i przynależności do konkretnego miejsca. Związek z własnym regionem jest sprawą bardzo istotną dla ukształtowania w dziecku poczucia własnej tożsamości. Uświadomienie dziecku, że jego naturalne środowisko: rodzina, społeczność lokalna, Ojczyzna są wielką wartością daje poczucie bezpieczeństwa i naturalnej przynależności, które nie jest możliwe bez identyfikacji z najbliższym środowiskiem. Nasze przedszkole dostrzega ogromną potrzebę przybliżenia dziecku wszystkich wartości tworzących klimat „małej Ojczyzny”- jest to bowiem szansa na to, by dziecko poznało swoje korzenie tego, kim jest i skąd pochodzi. Dziecko stopniowo poznając obyczaje tradycje, poczynając od własnej rodziny, poprzez region rozwija swoją tożsamość lokalną i narodową. Ważne jest to, by wykorzystać naturalne zainteresowania dzieci tym, co odległe, nieznane i tajemnicze, zachęcić je do poznania i zrozumienia świata, jego kultury, rozbudzić w nich zainteresowanie swoją miejscowością, regionem i Ojczyzną. Realizacja zamierzeń związanych z edukacją regionalną sprzyja podejmowaniu przez dzieci różnorodnych działań w przedszkolu, w domu, środowisku. Mając to na uwadze projekt edukacyjny „Ja i moja mała Ojczyzna” zostanie zrealizowany z dziećmi 5-6 letnimi w KPP w Szczurowej i jego oddziale w Strzelcach Wielkich. Cel główny: wyrabianie u dzieci więzi z najbliższym środowiskiem – ich „Małą Ojczyzną” przez poznanie bogactwa miejsc, w których żyją, pielęgnowanie zwyczajów i obrzędów oraz poszanowanie kultury materialnej Cele szczegółowe:  poznanie najbliższego środowiska i specyfiki swojego regionu  rozwój wartości rodzinnych w powiązaniu z wartościami wspólnoty lokalnej  rozwój postaw patriotycznych związanych z kulturą regionalną i lokalna  zapoznanie z cechami charakteryzującymi gminę Szczurowa oraz region małopolski  wyrabianie współodpowiedzialności za najbliższe otoczenie  kształtowanie wrażliwości na piękno przyrody  wyrabianie szacunku do języka i symboli narodowych  doskonalenie umiejętności wypowiadania się za pomocą środków plastycznych, muzycznych i technicznych  kształtowanie postaw patriotycznych Cele operacyjne:  dziecko zna strukturę swojej rodziny  zna nazwę miejscowości w której mieszka  wie jak wygląda herb gminy  słucha ciekawostek o swojej miejscowości, pyta o niezrozumiale fakty  bogaci słownictwo  koncentruje uwagę na działaniu  dostrzega piękno w krajobrazie i architekturze  zna ciekawych ludzi, ich zainteresowania  wypowiada się poprawną polszczyzną  rozumie symbole narodowe  wie, że jego ojczyzną jest Polska, która należy do Unii Europejskiej Procedury osiągnięcia celów:  zajęcia w przedszkolu z wykorzystaniem literatury, ilustracji, eksponatów, atlasów itp.  wycieczki  spotkania z twórcami lokalnymi  uroczystości przedszkolne Ewaluacja:  wypowiedzi dzieci po odbytych spotkaniach z ciekawymi ludźmi, wycieczkach, wysłuchaniu literatury  prace plastyczne  rejestracja fotograficzna  prezentacja i podsumowanie projektu w formie montażu słowno –muzycznego Metody:  aktywizujące  podające  praktycznego działania Formy działania:  praca indywidualna  praca grupowa  praca z całym zespołem Czas trwania: 01.11.2014 – 30.06.2015 Adresaci: Dzieci 5,6-letnie Miejsce realizacji: Komunalne Przedszkole Publiczne w Szczurowej wraz z oddziałem w Strzelcach Wielkich Opracowanie i realizacja: mgr Urszula Stec-Szczurowa mgr Marta Głąb-oddział Strzelce Wielkie