Statystyki

  • Odwiedziło nas: 408241
  • Do końca roku: 248 dni
  • Do wakacji: 55 dni

MAŁY ARTYSTA

Program opracowany został dla dzieci pięcio i sześcioletnich wykazujących uzdolnienia i zainteresowania plastyczne. Realizowany będzie z małą grupą dzieci ( do 10 osób) 4 razy w miesiącu poza godzinami pracy dydaktycznej w wymiarze 30-45 min. tygodniowo w okresie II półrocza szkolnego (luty-czerwiec). Udział w zajęciach jest dobrowolny. Lista dzieci uczestniczących w zajęciach została utworzona na podstawie sprawdzonych umiejętności manualnych dzieci oraz ich zainteresowania plastyką i chęci uczestnictwa w zajęciach dodatkowych. Autorem programu jest mgr Urszula Stec.

Program MAŁY ARTYSTA zgodny jest z podstawą wychowania przedszkolnego zatwierdzoną przez MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r.(Dziennik Ustaw ,poz. 977). Zgodnie z podstawą programową celem wychowania przedszkolnego jest:

- wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;

- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji.

W odpowiedzi na te cele powstał program MAŁY ARTYSTA, który pozwala rozwijać postawę twórczą, tak niezbędna we współczesnym świecie. Dlatego też należy stymulować dziecięcą zdolność do kreatywności i twórczości. Działalność plastyczna dziecka stanowi stanowi naturalny sposób odkrywania predyspozycji i uzdolnień.

Program ten odzwierciedla treści z Programu Edukacji Przedszkolnej: „ Nasze Przedszkole” autorstwa M. Kwaśniewskiej, W. Żaby- Żabińskiej. Uwzględnia on możliwości rozwojowe dzieci przedszkolnych.

  1. Cel główny programu:

Rozwijanie u dzieci uzdolnień i zainteresowań artystycznych oraz ich wrodzonych możliwości twórczych poprzez różnorodne działania plastyczne.

  1. 2. Cele szczegółowe programu:

- stwarzanie okazji do poznawania różnorodnych technik plastycznych

- rozwijanie wrażliwości zmysłowej, estetycznej

- kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie

- budzenie wiary we własne możliwości

  1. Przewidywane osiągnięcia dzieci:

Dziecko:

- stosuje różnorodne techniki plastyczne w swoich pracach

- rozwija wrażliwość zmysłową, estetyczną

- podejmuje samodzielną pracę- jest wytrwałe w dążeniu do określonego celu

- potrafi pracować w grupie

  1. Metody pracy:

- obserwacja

- objaśnienia, instrukcje

- działania praktyczne

- zadań stawianych do wykonania

  1. Formy pracy:

- praca indywidualna

- praca w grupach

  1. Wiadomości i umiejętności, jakie powinno zdobyć dziecko po realizacji programu:

Dziecko:

  • maluje farbami plakatowymi i akwarelowymi na różnorodnym materiale ( papier, szkło)
  • maluje palcami, pędzlem i innymi przyborami
  • komponuje całą płaszczyznę
  • rysuje kredką świecową, pastelową,
  • eksperymentuje w trakcie używania różnych materiałów plastycznych
  • wykonuje wycinanki płaskie z papieru; łączy w różny sposób elementy np. technika collage.
  • wykonuje wydzieranki; odtwarza określone kształty z papieru, nakleja, skleja elementy tworząc kompozycję.
  • stempluje przy użyciu różnorodnego materiału :gumki, korki, balony wypełnione różnymi materiałami (mąką, solą, mąką ziemniaczaną itp.), zgniecioną gazetę
  • tworzy kompozycję łącząc różne tworzywa z materiałem przyrodniczym i innymi materiałami np. koraliki, piórka, skrawki materiału
  • lepi z masy solnej i plasteliny
  • zespołowo wykonuje prace plastyczne; planowanie, podział zadań, kształtowanie umiejętności współpracy i poczucia odpowiedzialności.
  • dokonuje oceny wytworów własnych i kolegów.
  1. Ewaluacja ( to proces zbierania, analizowania i wartościowania danych w celu podjęcia decyzji dotyczących przyszłych działań )

Narzędzia do ewaluacji:

  • zgromadzone prace plastyczne
  • systematyczna ekspozycja prac plastycznych dzieci w przedszkolnej ”Galerii Małego Artysty”
  • własne obserwacje osiągnięć dzieci
  • ankieta dla rodziców
  • ankieta dla dziecka
  • dyplom uczestnictwa w zajęciach plastycznych


10.    Charakterystyka technik plastycznych stosowanych w programie:

Program uwzględnia tylko niektóre techniki plastyczne. Wykorzystanie ich, łączenie z innymi uzależnione jest od inwencji i pomysłowości dzieci i nauczyciela.

MALOWANIE NA PODKŁADZIE Z KASZY

Kartkę grubego papieru- kartonu smarujemy bardzo dokładnie klejem roślinnym, po czym szybko posypujemy ją kaszą manną, której nadmiar po kilku minutach zsypujemy z kartki.  Po zaschnięciu malujemy na tym podkładzie farbami plakatowymi lub akwarelami.

MALOWANIE NA SZKLE

Do malowania na szkle potrzebne są specjalne farby do szkła, z dziećmi najbezpieczniej będzie malować na antyramach.

KOMPOZYCJE Z ELEMENTAMI TECHNIKI ORIGAMI

Technika składania papieru

WYDZIERANKI

Jest wspaniałą okazją do ćwiczeń sprawności palców i dłoni. Rozwija wyobraźnię i zachęca do twórczego działania.

WYCINANKI

Dzieci 5-6 letnie samodzielnie operują nożyczkami, nadając wycinankom odpowiednie kształty. Tworzą kompozycje nadając im własne nazwy.

Wybrane rodzaje wycinanek:

•          z papieru kolorowego o jednej barwie

•          z papieru kolorowego o różnych barwach

•          ze starych gazet i czasopism: czarno- białych i kolorowych

POSYPYWANE OBRAZKI

Na papierze lub kartonie (białym bądź kolorowym) szkicujemy obrazek, a następnie malujemy klejem po liniach naszego rysunku. Bierzemy z woreczków garść herbaty, piasku, kaszy lub innego sypkiego materiału i posypujemy obrazek. Dociskamy drobinki dłońmi do podłoża i strząsamy nadmiar materiału.

COLLAGE

Collage jest techniką polegającą na komponowaniu obrazów z różnych materiałów i tworzyw naklejanych na płótnie lub papierze. Niektóre fragmenty kolażu można dorysować lub domalować farbami.

COLLAGE ZE STRUŻYN KREDEK

Wykorzystamy cienkie, skrawane wióry, które powstają podczas ostrzenia drewnianych oprawek ołówków lub kredek. Z drewnianych wiórek tworzymy kompozycje na powierzchni kartki. Przyklejamy je stosując klej roślinny. Pracę można urozmaicić, dorysowując do kompozycji kredkami świecowymi lub pastelami dodatkowe elementy. Drewnianymi wiórkami możemy także pokrywać wycięte, pokryte klejem szablony o dowolnych kształtach.

PRACE Z MASY SOLNEJ

Przepis na masę solną:

•          400g mąki pszennej

•          400g sól (drobnoziarnista)

•         250 ml wody

•          masę solną można zabarwić na dowolny kolor pigmentem, który należy dodać podczas jej wyrabiania,

•         po wyschnięciu modele można pomalować w dowolne wzory farbami plakatowymi.

WITRAŻE PAPIEROWE

Polegają na wycięciu pewnych elementów rysunku i podklejeniu tych miejsc kolorową gładką bibułą. Jest to technika trudna. Wymaga dokładności i cierpliwości.

MANDALA

Mandala - to obraz, diagram tworzony w kształcie koła. Do pracy twórczej wykorzystuje się, oprócz pisaków i kredek, także plastelinę, ryż, wycinki gazet, kolorowy papier i farby, materiał przyrodniczy. Praca nad mandalą powinna odbywać się w ciszy i skupieniu, można włączyć spokojną lub powiązaną z tematem rysunku muzykę.

MALOWANIE NA GAZIE

Na powierzchni kładziemy gazę higieniczną. Dokładnie ją dociskamy, starając się uzyskać jak najbardziej gładką powierzchnię. Następnie pokrywamy ją farbami plakatowymi, tworząc dowolną kompozycję.

 

"MAŁY ARTYSTA" innowacja pedagogiczna zatwierdzona do realizacji przez Małopolskiego Kuratora Oświaty jako spełniajaca warunki  określone w przepisach & 3 i 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki.