Statystyki

  • Odwiedziło nas: 408356
  • Do końca roku: 248 dni
  • Do wakacji: 55 dni

Wiem, czuję, rozumiem – wychowanie do wartości

Opracowanie programu: Elżbieta Bukowiecka-Górny

 

Głównym celem programu jest wyposażenie dziecka w wieku przedszkolnym            w wiedzę i umiejętności, które umożliwią mu pełne przystosowanie się do otaczającego świata i jego reguł. Realizacja programu pozwoli dziecku poprawnie funkcjonować w grupie rówieśniczej, stosować w kontaktach z innymi zasady i normy społeczne, a w miarę możliwości również zmieniać świat na lepsze. Mocny system wartości, w który chcemy dzieci wyposażyć może stać się narzędziem ich życiowych sukcesów, może również ochronić przed wieloma błędnymi wyborami i niewłaściwymi wpływami z zewnątrz. Program został opracowany w sposób prosty i przejrzysty, dostosowany do możliwości oraz potrzeb dzieci    w wieku przedszkolnym. Skonstruowany jest z podziałem na dwie grupy wiekowe – dzieci młodsze i dzieci starsze. Zakres podejmowanych w programie treści pozwoli prowadzić         z dziećmi celowe działania zmierzające do zrozumienia sensu wartości, uznania je przez dzieci za jedyne i słuszne w codziennych kontaktach z innymi (w rodzinie, w przedszkolu )    i postępowania w zgodzie z nimi.

Miejsce realizacji: Komunalne Przedszkole Publiczne w Szczurowej wraz z oddziałem w Strzelcach Wielkich. Realizacja: mgr Urszula Stec-Szczurowa,  Ewa Król-oddział Strzelce Wielkie

Obszary realizacji programu – treści edukacyjne:

  1. Kształtowanie wartości wychowania jaką jest pokojowość – warto wpleść w kształtowanie umiejętności społecznych dzieci, takich jak porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi oraz zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych – obszar 1 podstawy programowej.
  2. Kształtowanie podstawowej i bardzo ważnej w życiu każdego człowieka wartości moralnej jaką jest szacunek warto łączyć z kształtowaniem nawyków kulturalnych, higienicznych i czynności samoobsługowychobszar 2 podstawy programowej.
  3. Kształtowanie istotnej wartości jaką jest uczciwość należy łączyć z organizacją zajęć wspierających dziecko w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosuje w poznawaniu i rozumieniu siebie i otoczenia – obszar 4 podstawy programowej.
  4. Do kształtowania u dzieci wartości jaką jest sprawiedliwość warto wykorzystać treści realizowane w obszarze 6 podstawy programowej – wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
  5. Kształtowanie postawy wobec życia, polegającej na umiejętności skupiania uwagi na pozytywnych stronach życia pozwala rozwijać u dziecka takie wartości jak „szczęście, optymizm, humor” i stanowi jednocześnie dobrą okazję do ćwiczeń w wyrażaniu tego słowami.
  6. Realizacja 7, 8, 9 obszaru podstawy programowej – wychowania przez sztukę – dziecko widzem i aktorem, muzyka i śpiew, pląsy i taniec, umożliwia kształtowanie wartości jaką jest „piękno”. Chodzi o to, by dziecko zrozumiało, że piękno, to coś co nas zachwyca i czyni lepszym, że w pięknie nie chodzi o to, czy wszystkim nam podoba się to samo, ale czy wywołuje w nas takie same uczucia np. uczucie zachwytu, olśnienia, wzruszenia.
  7. Wspomagając rozwój dziecka poprzez organizowanie zabaw konstrukcyjnych i rozbudzanie zainteresowań technicznych – obszar 10 podstawy programowej – ułatwimy kształtowanie wartości jaką jest „mądrość”. Pozwólmy dziecku zrozumieć, że swoją mądrością może przyczyniać się do dobra ogólnego, że mądry człowiek potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę np. do konstruowania nowoczesnych urządzeń technicznych, które ułatwiają życie innym ludziom i że swoją mądrość człowiek może wykorzystać do niesienia pomocy innym przyczyniając się do dobra ogólnego.
  8. Pomagając dziecku w kształtowaniu umiejętności społecznych, w tym umiejętności zgodnego funkcjonowania w zabawach wymagających różnorodnych form współdziałania – obszar 1 podstawy programowej, mamy okazję by kształtować u dzieci taką wartość jaką jest „solidarność”, a poprzez to wychowywać dziecko rozumiejące czym jest poczucie wspólnoty oraz dzielnie się z innymi.
  9. Realizując założenia obszaru 12 podstawy programowej – wychowanie dziecka dla poszanowania roślin i zwierząt, oraz obszaru 5 – wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej – warto wykorzystać okazje do kształtowania wartości jaką jest „odpowiedzialność”. Poprzez wyrabianie postawy szacunku do przyrody, rozbudzanie potrzeby jej ochrony, poprzez wdrażanie dzieci do dbałości o swoje zdrowie wychowujemy dzieci, które codzienne swoje obowiązki będą wypełniały rzetelnie i odpowiedzialnie.
  10. Kształtowanie w dzieciach świadomości przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) – obszar 15 – wychowanie rodzinne, obywatelskie, patriotyczne, warto połączyć z kształtowaniem takich wartości jak „przyjaźń i miłość” wobec rodziców, rodzeństwa, wobec kolegów i koleżanek w grupie rówieśniczej, a także wobec swojej ojczyzny. Warto przekazać dzieciom, że każdy człowiek potrzebuje kogoś bliskiego, kto darzy go przyjaźnią lub miłością, na kogo zawsze można liczyć, komu można powierzyć swoje sekrety oraz uświadomić, że w każdym człowieku mogą znaleźć cechy, za które same siebie będą lubić i lubić innych.

Oczekiwane efekty w realizowanych treściach określonych wartości:

I. Pokojowość

1. Wiem czym jest wartość – pokojowość.

2. Potrafię porozumiewać się z dorosłymi i dziećmi.

3. Zgodnie funkcjonuję w zabawie i sytuacjach zadaniowych.

4. Jestem życzliwym człowiekiem.

5. Potrafię współczuć innym.

II. Szacunek

1. Znam zasady grzecznego zachowania się przy stole, w teatrze.

2. Stosuję zasady savoir-vivre`u.

3. Używam zwrotów grzecznościowych.

4. Potrafię troszczyć się o uczucia i dobro drugiej osoby.

5. Jestem opiekuńczy.

 

III. Uczciwość

1. Wiem, że należy być prawdomównym.

2. Nie przywłaszczam sobie cudzej własności.

3. Znam konsekwencje niewłaściwego zachowania.

4. Nie kłamię.

5. Czerpię przyjemność z tego co dobre.

IV. Sprawiedliwość

1. Wiem, że wszystkie dzieci mają takie same prawa i obowiązki.

2. Przestrzegam zasad właściwego zachowania – kodeksu postępowania przedszkolaka.

3. Wiem, że wobec najbliższych i kolegów należy postępować fair.

4. Wiem co to jest konstytucja, kodeks przedszkolaka.

 

 

V. Szczęście, optymizm, humor

1. Akceptuję siebie i otaczający mnie świat.

2. Jestem pogodny, wesoły i dowcipny.

3. Dostrzegam dobre strony ludzi i sytuacji.

4. Posiadam wiarę w swoje możliwości.

5. Radzę sobie z trudnościami.

6. Znam swoje mocne strony.

VI. Piękno

1. Znam różne kategorie piękna.

2. Wiem, że piękno dostarcza przyjemnych wrażeń.

3. Chętnie uczestniczę w zabawach plastycznych.

4. Potrafię wymienić piękne cechy charakteru.

5. Wykazuję zainteresowanie twórczością muzyków, poetów, malarzy.

6. Wiem, że dobry człowiek to piękny człowiek.

 

VII. Mądrość

1. Wiem jakie to są mądre zachowania.

2. Potrafię wymienić mądre, znane osoby.

3. Chętnie uczestniczę w doświadczeniach i zabawach eksperymentalnych.

 

VII. Solidarność

1. Wiem, że solidarny człowiek potrafi pomóc i współpracować z innymi.

2. Pomagam osobom słabszym i potrzebującym wsparcia.

3. Potrafię być koleżeński.

VIII. Odpowiedzialność

1. Jestem odpowiedzialny za swoje zdrowie, wiem jak o nie dbać.

2. Jestem odpowiedzialny za przyrodę i środowisko, wiem jak o nie dbać.

3. Staram się rzetelnie wypełniać swoje obowiązki.

IX. Przyjaźń i miłość

1. Potrafię być życzliwy dla innych.

2. Lubię swoich kolegów z grupy.

3. Lubię wspólne zabawy w przedszkolu.

4. Kocham swoją rodzinę i swoją ojczyznę.