Program wychowawczy
Program wychowawczy
Komunalnego Przedszkola Publicznego w Szczurowej
Cele nadrzędne:
- tworzenie więzi z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta
- rozwijanie umiejętności rozwiązywania spraw konfliktowych
- rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła
- kształtowanie podstawowych norm moralnych, np. tolerancji, życzliwości, sprawiedliwości, odpowiedzialności.
- uświadomienie zagrożeń otaczającego świata
- uświadomienie dzieciom ich praw i obowiązków.
Kryteria sukcesu:
Dziecko:
- Umie funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętymi normami
- Szanuje cudze zdanie i wolność innych
- Rozumie i przestrzega zasady zgodnego współżycia w grupie
- Potrafi kulturalnie zwracać się do innych, używa zwrotów grzecznościowych
- Rozumie potrzebę stosowania profilaktyki prozdrowotnej
- Zauważa sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych
- Zna swoje prawa i obowiązki
- Potrafi nazywać, wyrażać i kontrolować swoje emocje
- Rozumie swoje prawo do pomocy ze strony dorosłych w trudnych sytuacjach
- Ma poczucie obowiązkowości, odpowiedzialności i wytrwałości decydujące o doprowadzeniu do końca rozpoczętej pracy
- Potrafi cieszyć się z własnych sukcesów, docenia sukcesy innych, umie z godnością przyjmować porażki
- Ma poczucie własnej wartości, wiary we własne siły, możliwości i umiejętności
Lp. |
Zadania główne |
Normy postępowania |
Zadania szczegółowe |
1 |
Bądź koleżeński |
- zgodnie baw się z kolegami - szanuj cudzą własność - nie wyrządzaj krzywdy innym - nie rób drugiemu, co tobie niemiłe (nie wyśmiewaj się, nie przedrzeźniaj) - pomagaj tym, którzy tej pomocy potrzebują |
- zawieranie umów z dziećmi dotyczących właściwego zachowania w przedszkolu, konsekwentne ich przestrzeganie - interesowanie się wytworami swoich kolegów, dostrzeganie wysiłku włożonego w ich powstanie - rozumienie, że inni mają takie same potrzeby jak ja - uczenie się właściwego zachowania się podczas rozwiązywania konfliktu - używanie zwrotów grzecznościowych, korzystanie z pomocy nauczycielki - słuchanie kolegów pełniących dyżur w grupie, podporządkowanie się ich poleceniom - dostrzeganie i przeciwstawianie się przejawom samolubstwa, przezywania, dokuczania - sprawianie radości innym dzieciom, składanie życzeń imieninowych, urodzinowych, wykonywanie dla nich upominków - opiekowanie się nowymi kolegami oraz tymi, którzy tej pomocy potrzebują |
2 |
Kontroluj swoje zachowanie |
- unikaj krzyku, kłótliwości - przestrzegaj zawartych umów reguł - oceniaj zachowanie, a nie osoby - wyrażaj swoje emocje w sposób kontrolowany - korzystaj z pomocy dorosłych w trudnych sytuacjach - wystrzegaj się kłamstwa - odróżniaj dobro od zła - mów o swoich uczuciach |
- ustalenie reguł i norm życia w grupie, przestrzeganie ich: - zgodnego zachowania się podczas zabaw - korzystania ze sprzętu i zabawek, mądrego rozwiązywania konfliktów - porozumiewania się umiarkowanym głosem - ponoszenia konsekwencji łamania zawartych umów - reagowanie na umówione sygnały - zapoznanie z bezpiecznymi sposobami rozładowania emocji (np. gryzmolenie po kartce, zagniatanie lub darcie papieru) - poznawanie wzorców właściwego zachowania - uczenie właściwego przyjmowania pochwał i krytyki - udział w inscenizacjach dziecięcych z wykorzystaniem literatury, rozróżnianie prawdy, fałszu, fantazji, kłamstwa w utworach literackich. - podejmowanie próby oceny postępowania bohaterów bajek i opowiadań - układanie zakończeń historyjek obrazkowych, przewidywanie skutków złego postępowania - rozumienie konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych - systematyczne prowadzenie rozmów wyjaśnień, wymiany zdań i przedstawienie argumentów dotyczących własnych ocen i odczuć, liczenie się odczuciami innych - uczenie się mówienia o rzeczach miłych, wyrażanie dezaprobaty dla zachowań negatywnych |
3 |
Bądź kulturalny |
Używaj form grzecznościowych: - proszę, dziękuję, przepraszam - nie mów z pełnymi ustami - pamiętaj o kulturalnym zachowaniu się w trakcie powitań i pożegnań - bądź miły dla innych osób - dbaj o prządek wokół siebie - słuchaj, kiedy inni mówią, mów, kiedy inni słuchają |
- samodzielne podejmowanie prostych zadań i obowiązków w domu i w przedszkolu - uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych członków rodziny -spokojne i ciche zachowanie się, gdy inni odpoczywają, opiekowanie się słabszymi - uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach - dostarczanie dzieciom wzorców właściwego zachowania się - utrwalenie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych - poszanowanie własności wytworów pracy kolegów - uczenie się mówienia miłych słów oraz dziękowania innym za te słowa - rozmowa z dziećmi na temat prostych przepisów savoir-vivre’u, stosowanie ich w sytuacjach codziennych - opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia |
4 |
Dbaj o bezpieczeństwo |
- nie oddalaj się od grupy z miejsca zabaw - nie próbuj nieznanych ci produktów i potraw nieznanego pochodzenia - informuj dorosłych o swoich dolegliwościach (skaleczenie złe samopoczucie) - pamiętaj swój adres zamieszkania - unikaj niebezpiecznych zabaw i zachowań - zachowaj ostrożność w kontaktach z obcymi - nie zbliżaj się do niebezpiecznych zwierząt - przestrzegaj zasad ruchu drogowego dla pieszych |
- ustalenie zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu - omówienie postępowania w razie złego samopoczucia, skaleczenia
- zapamiętanie własnego imienia i nazwiska oraz adresu - poznanie niektórych możliwości radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu - spotkanie z weterynarzem, omówienie zachowań niektórych zwierząt - rozumienie przestrzegania zasad kodeksu drogowego dla pieszych - dostarczenie wzorców właściwego zachowania się na ulicy (wycieczki na skrzyżowanie, filmy edukacyjne), |